cerita tentang makanan

lama tul baru nak cite pasal entry ni, kalau makanan dah lama basi dan berkulat2, tapi cite yang basi masih leh di baca....hahahhahahahaha......
cerita aidiladha baru2 ni....kali ni aku beraya kat umah mak aku......hoyehhhhhhh!
speselnya aidiladha, mak ayah mesti buat lepat.....sedap!
bangun2 je pagi tu, mak ayah tgh membungkus lepat.....agagagagagaa anak dia bangun lambat akibat sampai kampung jam 3 pagi pada hari itu
inilah lupa lepat yang siap dibungkus dan diiikat.....
yang kontrak bungkus SUDAH TENTULAH AYAH AKU
setakat ini belom ada lagi anak dia yang mewarisi kepakaran membungkus lepat.....

kreatif kan cara pembungkusan dia....bila aku bangun tido, aku terus tolong ikat lepat ni, ayah tukang masukkan dalam daun kelapa, aku tolong ikat tali hahahahhahaha
terror kan aku ikat tali itu!
nilah bahan2 nak buat lepat tu, tgk cam senang, tapi aku tak pernah buat....sebab tetiap tahun mak aku yang sediakan bahan2 ni...yang aku tau beras pulut, kelapa, garam, kacang yang kaler coklat tuh....kacau sampai balance semua bahan2 di atas....lagipun setiap kali nak buat lepat, aku bangun aje, mak aku dah siap sediakan semuanya hahahhahahahhaha
bila dah siap, kita masukkan je dalam periuk....sila masak stail masak ketupat ......kacau sekali sekala ye...dan tambahkan air jika perlu, tapi sila tambah air panas je, jgn tambah air sejuk, nanti tak cun hasilnya
setelah berjam2 merebus, inilah hasilnya....angkat dan sangkut kat kayu, supaya air dia tos bebetul ye......tak sabar nak makan nih.........


jom tgh apa lagi yang ada untuk aidiladha kali ni....
oh mak aku masak rendang daging, tapi bila aku tgk tetiba rendang itu dah siap.....hahahahhahaha.....gini la anak mak, semua mak masakkan...sayang mak aku!
rendang ni lom lagi dikeringkan bebetul....mak kata nanti kita panaskan dan keringkan lagi.....
itu bahagian aku la tu kena keringkan....yelah mak, nanti I buat ye!

 tengah aku skodeng2, oh rupanya serunding daging pun dah siap la.....sayang mak lagi hehehehhehe
sila jgn jeles sbb mak sayang aku!
 samalah ngan nasi impit ni, dah siap direbus......oh lalallalalalalalalallalalala

pas tu mak kata kat aku, meh sini kopek bawang dan segala benda alah ni.....dengan menurut perintah aku pun kopek la bawang dan segala benda alah ni.....
nilah bahan2 nak wat lodeh dan sambal goreng .......

abis menguruskan rencah2 bagai itu, aku amik tender lak kopek kentang, potong kentang ngan tempe dan goreng .... sebab mak nak wat sambal goreng plak....ishhhh sedapnya...........
pandai kan aku goreng kentang ngan tempe hahahahahhaha

aku tak tau bila masanya, akhirnya pi dapur, tgk dah siap sambal goreng untuk dibedal lalallalalalallalala riangnya hidup aku!
dan bila bangun sesubuh hari, lodeh mak yang sedap ni dah siap.....
hip hip! hooorraaaayyyyyy!
itulah cite makanan di aidiladha.....bestnya mak masak, air tangan mak mmg sentiasa sedap......
sengih di pagi raya sambil membedal makanan lalalalallalalalalalalallala

Comments

  1. ewah ewah ewah anak mak ehhhhh... mane coklat kek, raya korban tak buat ka? sila ambil resepi lepat tu dari mak awak k sy nak la

    ReplyDelete
  2. off topic:
    aku bkn org ganu... cuma jadi org ganu celup after kaweb ngan org ganu...
    tapi jangang risau, ambe tau cakak ganung ngan lajunye... hehehehee

    ReplyDelete
  3. itik: oven wat hal la beb kat umah tu....stress tak leh baking tau...nak resepi lepat ke? adesssss nanti ye aku turunkan ilmu
    ina: ko mmg kan, suka wat off topic.....i love terengganu tau....heaven la makanan kat sana...rinduuuuuuuuuuu nak gi sana

    ReplyDelete
  4. ha ambik tau resepi dia sbb aku suke makanan tradisi. aku suke kelantan nye makanan sedappppp. trengganu tak gi lagi tapi aku suka ustaz terengganu youtube... hehhehe off topic

    ReplyDelete

Post a Comment