flash back

weekend baru ni memang penuh jemputan kenduri kawin.....memandangkan aku balik ke Johor, jadi semua jemputan yang ada kat Johor aku penuhi.....
memang mcm2 gaya dan stail bila kenduri kawin, dari pengantin, keluarga pengantin, jemputan, brg2 hantaran, makanan, pelamin, kompang, bunga telor, cenderahati dan sebagainya....
memang jauh dari zaman aku kawin dulu2....
tak dinafikan segalanya cantik2, suka tul aku tgk....mcm2 stail ada......
dulu2 aku kawin, byk benda aku buat sendiri aje, kad jemputan, bunga telur, bunga paha, hantaran, hiasan bilik, semua aku buat sendiri........hand made okay!
zaman skang ada gak yang buat sendiri, tapi kebanyakannya byk buat kat kedai .... sediakan aje duitnya!
dalam byk2 wedding yang aku hadiri, aku tertarik dengan bunga paha yang diletakkan di sisi pelamin kat umah sepupu mak kat Parit Hj Rais, Batu Pahat......
nape aku tertarik????
bunga ni selalu aku jumpa masa zaman makcik2 dan pakcik2 aku kawin dulu....
dulu2 gotong royong buat bunga ni, aku pun sama gak buat bunga nih.....
cantik okay!
bezanya, kertas emas tu dulu tebal, skang nipis, so bila nak buat bunga tuh kena pakai 2 lapis......
yang paling aku suka sarung telo tuh....skang byk pakai kain net....tapi yang ni memang aku suka!
lagi satu, bunga paha ni, bahagian atas sekali, mesti diletakkan ibu bunga paha, yang bawah anak2 dia....
zaman skang jarang org letak ibu bunga paha.......warisan yang ditinggalkan.......

tengah berkira2 nak watkan bunga telo gaya cam ni utk adik aku nanti....
soklannya....sempat ke?
hehehehhehehehehehe insya Allah!

Comments

  1. mesti puasa hati buat persiapan sendiri.
    sy tangan keras..jd masa kawin semualah bertempah..hasil bertempah taklah lawa mana..yelah nak lawa kebabom kena sediakanlah bajet tinggi.

    pernah tgk jugak bunga telur klasik tu mmg lawa.

    ReplyDelete
  2. last weekend pergi jalan tar.. ya allah.. sampai pening tengok banyak sangat jenis bunga telur2. semua cantik2! ada yang sampai rm49 per pcs pun ada. isk isk..

    ReplyDelete
  3. meh aku tlg...tp nk upahhhh..........heheeheh

    ReplyDelete
  4. ni bunga telo buat sendiri nie..rajinnye lahai....dulu mak aku rajin buat.....tapi skrang dah tak de dah...beli jek siap huhuhu....tau2 sedia fulusnye ajek....

    ReplyDelete
  5. INSYAALLAH sempatnya..bila adik nak kahwin...

    ReplyDelete
  6. Ye btl...ni zaman dulu kala punya...tp klu dibugarkan lg zaman skrg mesti nmpk cute..mengimbau kenangan..:-)

    ReplyDelete
  7. zaman sekarang ni, sediakan duit aja..semuanya boleh di sediakan, takyah pening2 kepala...pening kepala nak cari duit aje:P

    ReplyDelete
  8. suka tengok bunga telur kat gambar tu..jarang dapat tengok skrg

    ReplyDelete
  9. pada yang bakal berkahwin, tak yah pening2 pikir bunga telor ye hehehehehehe.....pilihan ada ditangan kita berbekalkan modal yang ada....ekekekekekkekeke......jgn sampai pening lak nak sediakan budgetnya...
    adik wa nak kawin insya Allah November this year....harap2 wa tak berangan la kan......harap2 wa dpt buatkan utk adik wa....tgh mencari konsep utk kad kawin dia.....
    pada yang nak bantu aku buat, alhamdulillah....amboi ogy, ko nak upah ye......biasa nih!

    ReplyDelete
  10. saya ni baru 24 tahun, dan belum membuat persediaan utk perkahwinan memandangkan belum lagi bertemu calon
    hahaha..

    cuma, setiap kali diundang dan menghadiri kenduri kendara, memang tak terlepas dari memerhati dan memasang angan2 untuk begitu dan begini utk hari bertuah nnt..

    cuma, kenduri sekarang mmg pelbagai dimensi baru
    byk perkara lama2 diubahsuai..
    hari ni kita tak mungkin lagi menerima kotak telur, tp mungkin botol air, bahulu..

    tp
    bila makin lama memerhati... saya rasa.. saya pun tak tahu lg pilihan mana yg lebih tepat..

    kerana kenduri sekarang menyediakann pelbagai pilihan yg menarik..

    temanya
    adalah DUIT.. hahaha

    ReplyDelete
  11. basically aku agree ngan ko ikhram....memang mcm2 pilihan utk wedding zaman skang...susah betul nak dpt telo sebagai cenderahati dari tuan rumah....mcm2 version cenderahati ada.....tingat zaman aku kecik dulu2, telo tu dibungkus pakai tisu aje dan dari tisu tu gak dijadikan tangkai pd pemegang telo.....
    memasang angan2 adalah standard pada sesapa, walau apa pun, tepuklah poket utk pilihan tersendiri....sesungguhnya kehidupan selepas bernikah juga memerlukan perbelanjaan yang besar.....bukan terhenti pada majlis perkahwinan sahaja....renung2kan dan selamat beramal ye! salam kenal!

    ReplyDelete
  12. Susah dah nak dpt bunga telur yg ada 'telur' btl skang ni. Asikkkkk lar ganti dgn gula2 jer. Sbnrnya ada makna simbolik pd bunga telur yg org skrng dah xtau. Tu sbb dah x buat.

    ReplyDelete
  13. org dulu2 rajin. orang sekarang rajin kt kedai je. tp mmg dolu2 bunga telur dgn tmpt letak tu macam ni la kan. seronok dpt telur kalau pergi kenduri. skg ni gula2 je. nak jimat kos.

    ReplyDelete

Post a Comment