Susulan WW 30/08/2012

hehehehehe
korang mesti tak tau kan amende ni kan ekekekekekkekeke
inilah kuih tradisi ORANG BANJAR
sapa sini org banjar????? kalau ko orang banjar, tapi tak tau nak buat kuih ni....alahaiiiii ruginya!
inilah KUIH GELANG!
lepas uli bagai, kita canai2, potong2 dan buat bentuk cam ni
susun cantik2 sket ye .... baru la kemas!
aku ingat lagi pesan cikgu disiplin aku masa sekolah menengah dulu
nama  dia Puan Shariaton....garang ko.....dia selalu pesan, perempuan kena bersih kemas teliti dan teratur........
aku dulu sekolah convent, semua pompuan, wajib la cikgu aku sorang ni cerewet tau!
luv u cikgu!

boleh buat bentuk mcm ni
atau begini
atau begini
dan juga boleh melingkar begini
bila dah siap....kita kena goreng benda alah ni
nak goreng, kita kumpul2 cam ni dan masuk dalam kuali terus goreng
goreng jgn la lama sangat agak2 masak la ye....kang legam kuih tu lak
bila dah siap goreng cam ni la jadinya
lepas siap goreng, dah agak sejuk, boleh la kita sira ngan gula.....
ala sira ala2 kuih keria tuh.....
gambar lepas dah disira tak de, sebab sebab sebab
masa derang buat kuih tu pun, aku sempat tolong sket sebab aryan ngamuk nak berkepit, pas tu masa derang sira, aku dok sibuk uruskan anak2....ekekekkekekekekekekkekekek
tq la kat makcik2 aku tolong buatkan, aku bedal sedap aje wakkakakakkaka
tahun depan kita buat lagi ye!

Comments

  1. Kueh gelang? Rietta xpernah tgk lg...mcam mcam bentuk plak tu? Dia lembut cam kueh keria jugak ke akk?

    ReplyDelete
  2. bentuk dia cam pic kat atas tu la, bila disira ngan gula sedap tau.....adunan tu tepung biasa aje....tak la keras dan tak lembut.....sesuai sebagai kudapan!

    ReplyDelete
  3. tak pernah makan punnn.....bak sketttt

    ReplyDelete
  4. saya pun orang banjar jugak tp family saya selalu buat bubur wadeikepeng je, kuih ni jarang buat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ishhhhhh xsangka liza org banjar! Umai galoh nayak!

      Delete
  5. Kalau kami panggil kuih tetulik..tak tau pulak namanya kuih gelang. Jarang sekarang nak jumpa kuih ni. Sis,saya nak resepinya boleh?

    ReplyDelete

Post a Comment