Cite Syawal 1433 H

AMARAN:  ENTRY NI PANJANG
SILA JGN NGELAT BACA ENTRY NI YE ..... ALLAH MELIHAT APA ANDA BUAT!
(ugutan kah itu????? wakkakakakkaka tak de ar....saja dengki korang!)

Syawal dah berakhir, baru aku mampu update....
ekekekekkekekee.....walau basi, korang masih boleh baca ok!
mula bercuti pada 16/08/2012......
15/08/2012 malam aku sekeluarga dah gerak balik kampung.....
destinasi umah parents aku, sebab mak mertua aku raya kat KL....so sakan la aku raya ngan parents aku!
bestnya buka pose ngan mak ayah kan....lauk penuh satu meja....memang sakan!
projek biasa bila balik umah mak ayah ialah buat kuih raya....
bukan pe, oven umah aku wat hal, abis satu umah trip dibuatnya!
kuih yang saban tahun aku kena buat, sebab kalau tak buat, semua org tanya pesal aku tak buat.
pelik tul....
aku dah busan gila buat kuih ni, derang tak busan ke makan kuih aku buat nih......
korang tau pe nama kuih ni?????
 

aku panggil kuih MARMAR CARRIE.....korang??????????????
anak2 aku semua suka kuih ni.....jenuh la buat, kuar seloyang dari oven, licin kena bedal ngan derang.....
makan ajelah, memang aku buat utk derang makan!
gigih weiiii aku buat kuih nih!
tahun ni aku tak amik sebarang tempahan sama sekali, aku buat utk aku ngan family aku aje...hehehehehhe

tahun ni raya paling bermakna sebab dpt raya ngan mak ayah aku, selepas 11 tahun kawin, ni adalah kali ke 2 aku raya ngan parents aku.....alhamdulillah lepas suarakan ngan pakwe, dia setuju raya umah mak ayah dan bermula tahun ni, raya adalah dalam sistem giliran ye.....
note:  mungkir janji adalah berdosa kan! aku ada bukti nih, kalau mungkir janji aku tunjuk post ni balik ekekekekekekkekekeke luv u pakwe!

sehari sebelum raya balik umah nenek belah mak, memang arwah atuk nenek dah tak de, tapi kami sepakat berkumpul di rumah nenek...meriah weiiiiiii
pakcik aku dok ralit anyam ketupat....dia sorang je le menganyam, aku ni buta anyam ketupat....
sapa suh ajar aku garang2, kan aku dah malas belajar anyam ketupat!
 
akhirnya selepas hampir 36 tahun bernafas, aku berjaya menghasilkan ketupat ok....
kembang kempis idong ni ar wkakakakkakakkaka
credit utk makcik aku yang ajar nih.....sebab dia cikgu kan, dia dpt ajar aku ngan baik...tq cik ina!
utk pakcik aku yang eksen tuh, tahun depan sila dtg bandar seri putra collect sarung ketupat ye.....wakakkakakakakakkakaka janji ditepati atau dicapati, tunggu ajelah masanya nanti!
kitorang masak ketupat, lodeh, rendang, ayam masak merah, sambal kacang....tu je aku ingat
standard la kan, lama dah cite ni, disebabkan faktor penuaan, mungkin akan ada fakta2 yang kurang sana sini

pagi raya aku pi ziarah kubur, kesemua kubur aku ziarah, atuk, nenek, atok sedara, makcik, pakcik.....alhamdulillah semua kubur aku berjaya jumpa walau jenuh gak cari

balik umah, aku tgk semua dah pi solat aidilfitri....oh cepat la bersiap!
balik aje solat aidilfitri, semua bermaaf-maafan....sedihnya masa nih....berjuraian air mata aku tgk memasing, seb bek aku tak meleleh, sebab makcik aku asal salam je dia wat lawak, cover tak mo bagi nangis hehheehhehehehehehehehe


gambar aku sekeluarga yang paling senonoh utk tahun ini
menyaksikan aira yang tak mo amik gambar, kena paksa amik gambar terus nangis, aryan lak tgk aira nangis, dia pun join nangis.....sungguh touching gambar ni ekekekekekkekee....korang ada moment cam ni? ekekekekkekekekeke
bersama pakwe tercinta dan tersayang skali ye!

ngan bonda dan adinda tercinta....cepat sket cari pakwe ye adinda...kalau tak akak ko yang carikan nanti!
kami anak beranak! nyibuk la ko aryan!
scene ni mesti tak de dalam gambar raya korang kan!
alyssa lepas kena marah dan kena bebel ngan aku, aira lak tak mo amik gambar dan terus nangis tanpa henti dan aryan join aira nangis.....oh sungguh sehati sejiwa korang ye!

raya pertama tu, tak gi mana pun sebab tunggu sesapa nak dtg umah nenek, kang kuar, org dtg haru lak
lps zuhur, tgk semua dok pengsan sebab penat memasak plus layan borak malam tadi sampai lewat pagi......oh tetiba perasaan bosan mula bersarang
sepakat ngan adik dan sepupu....
mari ke JPO
wkakakkaka bleh?
raya pertama pi JPO...kiranya ni first time la aku pi JPO....sedikit jakun ye wkakakkakakakakakkaka
tak de pe aku beli pun, saja cuci2 mata, tak de yang berkenan di hati.......manusia punyalah ramai weiiiiiii
malam raya pertama, projek buat kuih.....kuih tradisi org banjar...kuih gelang....




raya ke 2
aku pi JB, raya umah tok sedara, uncle ngan auntie belah pakwe.....sakan sehari beraya!

raya ke 3
jom pi batu pahat plak ziarah atuk2 sedara dan ke yong peng uncle + auntie belah ayah lak......oh sakan jalan, sampai kul 12 dok galak kat dalam keta lagi....penatnya!


sama tak muka kitorang adik bradik hehehehehhehee



raya ke 4, 5 dan 6
aku duk umah mak aku kat kluang....ramai tul sedara mara dtg, pinggan tak sempat kering, dah guna balik.....punyalah ramai tetamu hahahhahahahhahaha

raya ke 5 tu bday alyssa hehehehehe
sempat la aku buat makaroni bakar, beli cake utk celebrate bday dia
sorry alyssa, mama terosakkan cake alyssa hehehehehehhehehe
alyssa share birthday ngan cacu....celebrate bday nenek skali la....ala beza 9 hari je pun ekekekekekkekeke
budget gila mama ko ni kan!


aku sempat jumpa kawan2 sekolah menengah....sakan borak, memang lawak bila lama tak jumpa memasing dah tukar jadi len hehehehehehehehhehehehehhehe


raya ke 7
wedding jiran mak...wajib pi dan wajib rewang!
oh meriah tul...tahniah sheila!


 korang berdua memang cute!
malam tu bertolak balik ke KL, skali ngan mak ayah.....lewat malam baru sampai....lotihnya!

raya ke 8
wedding plak kat seremban 3.....tu dia!
balik tu tgk wayang cite SAM
not bad la cite dia, tapi cepat sangat abis la!

raya ke 9
tak sedar2 diri lagi!
kerja la weiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
wkakakakakakkakaka

weekend dtg lagi....balik johor lagi...ekekekekkekeke
cousing tunang plak!
congratulations aisyah!

 celebrate bday mak ....hari ni tepat harijadi mak yang betul.....alyssa join sekali sebab dia kata tak aci, nenek tiup lilin 2 kali, dia sekali aje.....hampeh punya cucu......
kiri skali tu ibu mertua aku......tq mak dtg join the crowd....
pakwe as usual la kan....tukang memeriahkan suasana!
oh yang belah kanan bertudung purple tu la my auntie yang bakal terima menantu dan besan baru....bukan besen ye!

dan hari2 seterusnya diisi ngan jemputan open house, aqiqah dan jugak kenduri kawin...tq pada yang sudi jemput aku.....ada gak yang aku tak dpt pi, byk jemputan yang aku tak dpt attend atas sebab2 yang tak dpt dielakkan.....jgn serik jemput aku lagi ye next year or in the near future!
oh sebelum lupa, sebab penat aku snap gambar ni tau....
ingat senang ke aku nak snap pic nih!
tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
gambar kasut raya kitorang ye! wkakakakakakkakaka

kasut alyssa....pilihan dia sendiri....dah pakai beberapa hari baru sempat snap ekekekekkeeke
.
 ni kasut aira, pilihan sendiri gak......sama gak dah beberapa hari pakai baru sempat snap!
 yang ni pakwe punya!
ni pun seb bek makwe dia ni belikan, kalau tak dia pakai je pe yang ada......
katanya jgn pandang rendah ye....
tau nape?
BATA buatan HOLLAND ok!
 ni plak kasut aku la kan!
aku ngelat sket, aku raya ngan 1 pasang kasut dan 1 pasang selipar ehhehehehehehhehe
sila jgn jeles!
 selipar ni, dengan bestnya ayah aku lenyek ngan tayar motor dia, terus batu2 gojes tu tanggal 2 bijik, sambil sengih2 pass 2 bijik batu tu kat aku ekekekkekekekekekkeke
sekianlah cite raya aku wakakkaakakakkakakakakkakaka
penat ke baca??????
rugi ke baca???????????
nasib ar kan.....dah bagi amaran!
wkakakakakakkakakakakkakakkakaka
semoga diberi peluang utk bertemu semula ngan ramadhan dan syawal tahun hadapan!
insya Allah...amin!

Comments

  1. perghh...memang panjang entry kali ini..ini baru beberapa hari raya..belum masuk sebulan...tp satu yg pelik nape berkahwin dah 11 tahun baru dua kali beraya dgn family...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakwe aku anak tunggal! So biasa mmg raya umah mertua dulu!

      Delete
  2. humanggg aihh..panjang gila entri...hahahah..baca & tgk gambar dah 55%...nanti esok saya sambung...hehehe

    ps: kuih gelang tu gambar lepas bakar takde ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dh bg amaran awal2 kan! Eh ada entry khas kuih gelang ni, kita goreng, pastu sira gula!

      Delete
  3. alahh tak cukup pjg...cer buat sampai 3 hr 3 mlm br abes baca....hahaa

    aku ngelat...aku tgk gambar jek!

    ReplyDelete
  4. fuh....mmg pnjang citer....dengan gigih rietta baca....meriah nye raya.....huhuhu....sangat best....ronda sana sni jmpa sedara kan....

    ReplyDelete
  5. mmg panjang..nk nangis baca..hehe
    pandainyer akak buat kuih..sy sume tunjuk2 je..mmg mcm marble pon..sbbtu panggil kuih marble ek..

    comel jek beratusr nk salam..mcm nk naik bus sekolah plak..sweetnyer!

    pengantin & tunangan org sume berseri2..mmg berseri!..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lom nangis lg kan ekekeke
      Kuih marmar carrie lacnens! Hehehe tu sket je yg balik, kalau semua blk lg ramai!

      Delete
  6. mmg betul2 panjang...tapi aku suke jek bace....dpt aku bace kisah org lain beraye hah....

    beb, aku kagum ko buat mama carry tu...cantik gile weyyyy...aku dulu mase bujang2 rajin buat....hepi bile lorekan tu menjadi n cantik....cantik mama carry versi ko.....

    suke tgk care korang bersalam tu...kemain lagi hah Q...nampak sgt muhibah gituuu...auwww!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq lieya baca sampai abis! Aku mmg suka wat kuih hehe cuma vitamin M byk sgt! Mmg amalan every year cam tu, mula dr yg tua, ikut pangkat hehehe

      Delete
  7. Ely..
    Kak su bt mama carry x pernah jadi.
    Kihkihkih...belakang2... Buang
    Cer kasi resepi....

    ReplyDelete
  8. pergh... mmg panjang. gigih baca sampai ke akhirnya. mama carries ko mesti sedap kan? next year ko pos kat aku sikit ek?

    ReplyDelete
  9. cantiknya marmar carries akak! tak penah buat sendiri kuih ni. selalu buat dgn aunty je. nak kena try laa. tapi penat kan nak lukis atas tu. cantik laa akak buat kaler hijau. nampak fresh!

    ReplyDelete
  10. cikgu su: practise make perfect!
    sal: tq sebab gigih gila baca....sedap beb, aku jual tu since zaman sekolah lagi hehehehhehe...dtg raya la weiiiii
    zila: tq zila.......dah biasa buat kuih tu tak la penat mana...selalu wat kaler purple ngan biru, this year tukar sket kasi kaler hijau plak hehhehehehhehee

    ReplyDelete
  11. adik elly sufian rupanya..hahaha
    memang kecik dunia ni..

    ReplyDelete
  12. semalam tak perasan gambar raya kat atas tu ada pian...

    ReplyDelete
  13. Ema: sufian tu adik aku...mmg kecik kan dunia nih hehehehehehehhehehe

    ReplyDelete

Post a Comment