makanan zaman baharik....ko ada?

hari tu aku cite pasal kuih untok kan....
bleh refer kat sini kalau korang missed the entry kuih untok

so kali ni nak cite pasal makanan yang kitorang masak utk lunch, betul2 mengimbau zaman baharik
zaman baharik = dalam bahasa banjar yang bermaksud zaman dulu2 kikikiki

mesti korang tak tau kan benda alah ni apa kan kan kan.....
ni org banjar panggil mandai
ko tau tak jerami cempedak ke jerami nangka ke???????
ala yang cam ni! (pinjam gambar google sat!)

org banjar biasanya amik jerami tu dijerukkan bersama air garam.....derang panggil mandai
lepas mandai tu dah matang dijerukkan, masak campur bawang, ikan bilik, lada dan kalau nak pedas, letak la cili api
masak ngan minyak sampai kering cam ni.....layan ngan nasi panas....perghhhhhh sedap gila
tekak banjar aku masih asli, sebab tu aku suka makan mandai nih
yang ni plak aku panggil sulur keladi.....tak tau la korang panggil pe
benda alah ni panjang, cam rupa bentuk kacang panjang
lepas siang dan dibersihkan dia jadi la cam ni.....jenuh gak nak siang tau
kalau beli yang bersih sket, mahal, tapi senang siang
kalau beli yang tak brapa bersih, murah, jenuh la nak siang
biasanya masak sambal aje
dah siap, gini la rupa dia!
time menaip entry ni pun air liur nak meleleh dah
yang ni aku tak sempat snap pic bagai, sempat snap pic bila dah siap je
sepanjang proses memasak ni, mak ngan mak long aku marah aku amik gambar, sebab lepas amik gambar aku whatsup adik pompuan aku kat setapak
derang kata tak bek ko jeleskan adik ko tuh, kang nangis plak 
wakkakakakkakakakkakakakkakak
eleh dah tua bangka pun nak nangis, aritu dia whatsup gambar bagai kat aku, aku tak nangis pun!
ni aku panggil keladi masak asam rebus
batang dan isi keladi, kita buat masak asam rebus....makan panas2 perghhhhhh memang sedap ko!
akhir skali tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
takkan la korang tak tau kan
ikan goreng jek pun kikikik
so tengahari tu kami ramai2 makan ngan best sekali, nasi panas2 ngan mandai, sulur keladi masak sambal, keladi masak asam ngan ikan goreng...bertambah2 aku makan, secara automatik, lemak aku pun bertambah2......bertingkat2 dah lemak nih kuikuikuikui
itulah keseronokan balik kampung tau.....nasi kosong pun rasa sedap!
so ada org banjar yang masak cam ni tak? meh share ngan aku!

Comments

  1. Mak aaaaai... Yg ni bagi aku exotic to the max!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni baru sket nai, inilah makanan org2 dulu, family kitorang tak senang mana

      Delete
  2. vavava super duper lazattt menu tu semua.
    awk mkn byk mana tak mengapa..sbb menten je ;)

    ReplyDelete
  3. xpernah lagi rietta makan mandai tu....biasanya rietta makan mentah camtu, sekali ngn buah nangka...tapi cempedak punya, xde plak kitorang makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhahhahaha ni la makanan zaman dulu2 time susah, semua pun leh dibuat makanan...tapi sampai skang, kitorang makan lagi, turun temurun, kegemaran sekeluarga!

      Delete
  4. Otai gila weh Mandai tu...den baru tahu ni...kulit nangka tu boleh buat goreng tak? bahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada gak aku sumbat lubang tinga ko ngan mandai, kulit tu nanti aku wat research, aku design jadi wallet ke, tali pinggang ke utk ko ye wkakakakakkakakakkaka

      Delete
  5. ikan kembung goreng garing kena plak dgn batang keladi masak asam rebus perghhhhhh favo aku tu! letak kicakp kat nasi wallahhhhh terbaik! mandai??? ko jgn nak memandai elly hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wakakkakakakkakaka TA, bukan memandai, tapi memang mandai wakkakakakakakkakaka
      memang layan la TA makan cam tu, sedap kan!

      Delete
  6. wah.. lauk kampung... kecur air liur nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lauk kampung memang tak pernah menghampakan

      Delete
  7. kalau batang keladi masak asam tu aku pernah akan. mkn kuah je la. hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhahahha apa barang makan kuah weiiiii

      Delete
  8. Lawas nya tak jumpa mandai ni....

    ReplyDelete

Post a Comment