tentang pokok

di hadapan rumah aku
di balik bunga2 purple dan putih nih, terselit sebijik limau kasturi
berkurun aku tanam, sejak menghuni umah ni tahun 2007
baru skang nak berbuah, itu pun sebijik je dia kuar
cukup alhamdulillah!


jalan jauh sket........umah jiran no. 23
dia tanam pokok jambu air
byk ko buah dia
sambil anak men beskal, aku usha jambu dia
usha punya usha, wat muka sardin penyek......sambil berkata:
"cikkkkkkkkkkkkkkkkk amik gambar sat ye"

lepas amik gambar 2 kali snap sambung lagi perbualan .......
"cik mintak sket ye jambu"
wakakkakakakakakkakakaka selamba aku amik 5 bijik....wat balik umah....basuh....
prepare, kicap + gula + cili api wat makan ngan jambu
selang beberapa hari........
anak men beskal lagi
lalu lagi umah makcik tuh....umah no. 23 ye!
sambil berkata:
"cik nak mintak jambu lagi, sedap la jambu"
kakakkakakakakakkaka
makcik ni baik, dia okay aje walau aku amik tak cakap....tapi kita ni kan berbudi bahasa mintak la izin dulu kan kikikikikiki
tq makcik, esok lusa anak2 saya men beskal, saya usha lagi jambu makcik ye kakakakakakakkakaa
semoga makcik sekeluarga murah rezeki ye makcik, sedap jambu makcik tau!
saya bangga jadi jiran makcik, sebab dpt makan jambu makcik yang sedap ni secara percuma!
eh eh korang ada tak buat camni???????????
ke aku je tak senonoh camni!

Comments

  1. aik..
    jarang nampak periwinkle berbuah!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh tu bukan periwinkle la...tu pokok limau kasturi di celah2 pokok2 bunga itu

      Delete
  2. mesti limau tu segan dgn ko. tu sebab berbuah sebiji je.

    ReplyDelete
  3. sedapnya tgk buah jambu tu... terigt plak dulu kck2 rajin manjat pokok jambu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu kecik aku pun panjat pokok jambu, makan jambu atas pokok, skang je dah pencen

      Delete
  4. Kakak sebab jiran kakak rata-rata cina susahlah sikit nak buat macam tu... tak nampak pun pokok buah jambu ke buah apa. Kalau di kampung adalah syok ambiklah banyak mana pun boleh:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehhehe tak pelah kak, bebila ada peluang bleh balik kg

      Delete
  5. ekau lupo letak baja kot..tu pasal limau tu baru sekarang nak berbuah...tu pun, sebijik! hahaha

    ReplyDelete
  6. jambu air cecah kicap+lada+ gula= marbeles!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg marbeles kan, tambah2 kalau ko yang buatkan utk aku wkakakakakakkakaka

      Delete
  7. Nak gak jambu tu achik....! ^_^

    ReplyDelete
  8. waka..waka
    limau xcukup zat koooo..
    pi frame buah tu jgn smpai rosak


    ps"ayu pun suka minta buahan kt jiran2
    hahaha.. geng

    ReplyDelete
  9. Untung dapst jirsn yg baik hati dan pemurahkn....tapi slalu lagi bnyak kita bagi kat orang lagi lebat buahnya...buah limau elly tu cuba bagi kat makcik no.23 tu..untuk buat sambal blacan...kah kah!!

    ReplyDelete
  10. Xpe...starting sebiji...nnti meriah la....hehehe...rietta xpernah mnta pape...nengok jerr...mlu...tpi klu jran ksi, rietta amek jerr....

    ReplyDelete
  11. ada makna amik pic jambu tu kakakaka!

    ReplyDelete

Post a Comment