jalan2 cari makan di MELAKA

walau jerebu melanda, rancangan tetap diteruskan
kali ni projek ngan geng2 xbrain lagi
yang asalnya geng2 farmville aku wakakkakakakkaka

cari pasal musim2 jerebu ni, nak pi jalan2 cari makan kat melaka
asalnya nak melantak seafood di portuguese settlement
akhirnya rancangan mula melalut sana sini

dari plan mau bertolak jam 4 petang dari KL, akhirnya dicepatkan ke jam 2 petang
bertolak dengan 2 kereta, semua berkumpul kat umah aku hahahahahha
best2 aku tak yah drive, boleh berlagak jadi mem

dah alang2 jadi mem, makanya aku kata, awal lagi nak melantak seafood
so sila pi klebang, kita layan coconut shake dulu
basically aku tak tau kat mana kedai dia, so aku tau sampai ada coconut shake ye kekdahnya
wakakakakkaka nasib la korang dpt kawan cam ni

eh korang mmg best la, tetiba dah sampai ke destinasi coconut shake
gempak gak, ada abang rela jaga traffic ko!
inilah gerai yang kami tuju
tak tau la tahap original dia


nak bungkus, beratur aje ye  kat luar tepi jalan tu, ramai gak beratur wei
nak minum2 masuk dlm, parking area ada

sampai2 aje, korang kena queue utk order
kalau rasa nak amik kuih2, nasi lemak, mee goreng, mee hoon goreng etc, amik dan beratur terus
bratur dulu, tiba turn, order dan bayar
resit bayaran tu bawak ke meja yang korang duduk, nanti staff dia akan anto order air ko based pada resit bayaran
utk makanan, masa beratur tu siap2 amik, bayar dan bawak sendiri ke meja yang korang nak makan, derang akan anto air aje ke meja korang hahahahhahahahahhahah
nampak queue tu....panjanggggggggggggggggggg




gila sedap la coconut shake nih
 
ada gambar nasi lemak dan kuih2 yang kitorang makan, tapi tanpa sengaja aku terdelete lak pic tu
ni kuih abuk2....dulu2 masa kecik arwah nenek selalu buat, sedap wei makan panas2

makanan pilihan kitorang
air yang menjadi idaman dan akhirnya dpt gak aku minum muahahhahahahahhahahhaa
tak sesia gua tak makan dari pagi ok!

lepas pekena coconut shake sorang segelas, kuih muih, nasi lemak dan mee goreng secara berjemaah, perjalanan diteruskan ke portuguese settlement
hahahahhahaha dasar tak tau kenyang
kitorang dah booked siap2 so tak de hal
jerebu agak teruk, ko tgk matahari tuh, merahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
pakwe handsome ni, namanya hans
dialah manusia yang bertanggungjawab mengheret kami semua ke sini
ni uncle favourite alyssa, berkepit ngan uncle hans aje kerjanya, nek keta pun ngan uncle hans gak
sebelah tu auntie syikin, girlfriend uncle hans
wei kawin cepat sket!
ahli rombongan yang lain
see anak2 aku ada ramai uncle and auntie......semua kawan2 aku automatik jadi kawan derang gak
hahahaha gigi ko aryan
duk sebelah uncle bin......gado aje kerjanya 2 umat ni, sorang kaki sakat, sorang kaki melalak
rasa nak sekel2 jek kepala 2 org ni
kesihatan diutamakan
peace
perut dah kembung minum air byk sangat
woooooooooooooo
air wajib dtg sini
jus mangga + asam boi
order sorang 2 terus hahahahhahahaha
dasar tamak
layan nasi goreng
tak men ar nasi putih
ni nasi goreng tak pedas
ni lak nasi goreng pedas, nak kebabom ko gigit la cili api tu
menu wajib
ketam telo asin
buttered prawn
ikan bakar ala portuguese
telo dadar
kailan ikan masin 

review:
coconut shake tu sedap wei.......aku minum 2 gelas sebab dok abiskan air anak2 aku  wakakkakakakakkaka
isi kelapa, air kelapa, ais, kasi blend
letak vanilla aiskrim....perghhhhhhhhhhhh lupa jerebu seketika 
actually kedai2 len pun ada jual, rasa may be lain sket la, tapi apa brg dh sampai klebang tak pi layan coconut shake yang menjadi sebutan kan
kalau tanya nak repeat lagi ke tak, jawapan aku of course ok!

portuguese settlement, mmg sentiasa di hati
ini kali ke 3 aku makan kat kedai nih
mmg tak pernah menghampakan
kalau tanya nak repeat lagi ke tak utk kali ke 4, jawapan aku of course yes!
makanan tu utk 6 dewasa, 3 kanak2, makan sampai perut sendat dibuatnya, total adalah RM190.00
bagi aku agak murah la

lepas puas makan, terus balik ke KL secara berjemaah jugak
best gila makan, kenyang betul, seb bek bukan gua kena drive
hahahahahahahhahahahhahahaha

itupun ada hati wat plan makan yong tau fu lagi wakkakakakkakakakakkaka
dasar perut tak sedar diri 

Ahad baru2 ni kami repeat lg ke melaka ngang geng2 farmville
Kali ni pakwe ada, bleh join!
rancangan kali ni lagi la rancak
geng kebun kami dari bintulu mai KL....wah meriah!
kami mulakan perjalanan sejam awal dari trip yang aritu
seperti biasa berkumpul kat umah aku
perut mmg berdendang sayang suda, lapar gila sampai tgk seat keta pun rasa nak makan ko!

kami terus ke area bandar hilir, menjejak kedai asam pedas melaka
lupa lak nak snap gambar kedai dia hahahahahha

asam pedas kepala ikan, RM70.00
bagi aku agak mahal


total 7 dewasa, 3 kanak2 ialah RM220.00 semuanya

review dari aku:
harga kebabom mahal, terkejut ok!
rasa, tak la gempak mana, so so aje, biasa di tekak aku, sedap lagi asam pedas kat area bangi ni ar....tapi kedai dia penuh org ko!
air pun tak la sedap mana.....aku order lemon ice....gula kedekut, lemon pun kedekut tau
tapi kami makan licin la sebab lapar kan!

lepas memasing kenyang, kami pusing2 ke dataran palawan, sekadar mengisi masa2 kami sementara kasi perut longgar utk destinasi seterusnya!

menghampiri jam 6 petang, kami mula bergerak ke muara sg duyong!
location kedai betul2 di muara sungai
nasi lemak
pencicah
dah tinggal janggut seketul baru ingat nak snap pic hahahhahaha
sotong goreng tepung dia sedap
masa 3 rasa is a must try
ikan bakar berlada
ketam black pepper
ada lagi lauk, tapi tak de nafsu nak snap dah bila nafsu makan mula menguasai
abis licin ar
pastu layan tgk air
gasak tunggu ikan jerung muncul 3 beradik ni
tempat yang best gak utk tgk sunset
aku guna note II aje pun hahahhahahaha


review dari aku:
ni visit aku ntah kali ke berapa tah
menu wajib ialah sotong goreng tepung, ikan masak 3 rasa/sweet sour
harga utk 7 dewasa 3 kanak, ikan pari bakar, ikan kerapu bakar, ikan apa tah masak 3 rasa, sotong goreng tepung, ketam black pepper, otak2, air paling kokak pun 2 gelas sorang dlm RM190.00
bagi aku murah dan agak berbaloi!
one of my favourite place for ikan bakar!

so lepas abis makan kat sini, kami masih ada satu tempat tujuan lagi!
iaitu yong tau fu
hahahahahhahahha masing2 berfikir samada nak pi atau tak, tapi aku kata, apa barang dah sampai tapi tak pi
makan tak makan belakang kira, janji kita pi
akhirnya kami sepakat utk pergi walau hakikatnya kami akan layan air panas je hahahhahahahaha

location:  pantai puteri
pilih2 apa yang kita nak, letak dlm mangkuk, pastu bagi kat staff dia, dan tunjuk meja korang, nanti dia anto kat meja
pilihan yang ada

konon tak mo makan, sekali aku kata aku nak try, semua terus kata nak try gak
eh aku sekel gak seko2 ni kang, memalu konon ye
ini apa yang kami ambik, semangkuk besar share ramai2

cicah ngan sambal sedap ni
nilah geng2 kebun aku
syikin, hans org uten, binturong dogol
singa laut, dan itik serati
aku dan pakwe!
muka kepenatan makan hahahahhahahahhaa

review dari aku:
boleh mai lagi makan yong tau fu ni, sedap betul la
len kali dtg nak makan lebih sket, mmg sedap dan tak menghampakan la
nescafe tarik dia, wa cakap lu, kaw betul!

oh sebelum lupa, akibat tak bleh menelan lagi
maka kami tapau egg tart ngan sweet apa tah nama dia nih
egg tart tu sangat sedap, pastry dia rangup krap krup bila makan
sweet pau kalau tak silap, isi ayam dlm tu
pastry dia pun rangup, sedap weiiiiii
aku wat breakfast pagi isnin, perghhhh tak sangka sedap betul la

so menjelangnya ramadhan, berakhirlah projek makan2 kami utk sementara di siang hari hahahhahahahahhahah
insya Allah jika panjang umur diberikan kesihatan yang baik dan rezeki yang berterusan, projek ini akan berjalan lagi hahahahahhahahahhaha
tapi kali ni kami mahu dalam keadaan lebih santai, yang mana kami bleh bersantai dipulau2 atau ditepian pantai, ataupun di kawasan tanah tinggi.....ataupun jauh sedikit kami mahu ke rumah geng kebun kami dibintulu

actually entry ni aku nak publish pada pagi 1 ramadhan utk menguji tahap ketahanan puasa korang, tapi tak sampai hati lak aku wakkakakakakkakakakkaa
so selamat mengerjakan puasa, selamat menempuh bulan ramadhan yang mulia, semoga ibadah kita diterima olehNYA
bersama2lah kita meningkatkan amalam kita
amin!

Comments

  1. Replies
    1. tak la jauh mana, dah biasa sebenarnya jalan2 cari makan berjemaah begini

      Delete
  2. haaaaa..sedap gile kan pompuan...tu lee, dari awal aku dah promot dan gebang2 kan di blog aku hehehehe...akhirnye sampai gak ko kat sane n rase sendiri kan....

    weyy best la ko satu kepale ngan geng sanggup pi travel2 makan2...mmg syok.....kalo pi ramai2 ni seronok nye lain sikit kan pom....yg penting dpt geng yg tak berkira...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko punya pasal la gua terjebak ngan coconut shake tu wkakakakakaka
      mmg seronok wei, kerja kitorang mmg jalan2 cari makan aje kakakakakkakaa

      Delete
  3. wow....bestnye makan ngan geng reramai...dr bintulu pown ada...rajinnye terbang jumpa geng...egg tart menggoda tekak nie...fuh naseb baek hr nie...klu elly publish esok tgh hr...ada yg geget PC karang...ekekeke...

    ReplyDelete
  4. nasib baiklah baca entry hari ini..kalau esok..kuruh poser...huhuhu

    ReplyDelete
  5. makan besar lagi! selamst berpuasa sis!

    ReplyDelete
  6. Bertuah betul adik kakak. Sesaja nak uji org puasa ye hihi...
    Selamat berpuasa elly...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehhehe selamat berpuasa utk akak gak!

      Delete
  7. Den bukak entri ni jam 1.10pm.
    Nyesal den!!!

    Den scroll laju2 ( sipi sipi tgk gambar coconut shake tu..gambar seafood tu..kari kapla ikan)....chaisssss..

    Lepas terawih malam kang den nak baca slow slow entry ekau ni kak....hahahahhaha

    ReplyDelete
  8. memang layan la kalau jalan2 cari makan mcm ni..puas hati! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ternyata puas hati dan puas perut hehehehehhe

      Delete
  9. Bagus blognie.. Ti kalaubleh letak sekali harga dia.. Cam kat portugese tu..nak gak tau harga setiap makanan dia.. Tangkap gambar resit dia pun bagus... Gie jejln tmp lain buat la cam nie.. Anyway good and informative

    ReplyDelete
  10. Bagus blognie.. Ti kalaubleh letak sekali harga dia.. Cam kat portugese tu..nak gak tau harga setiap makanan dia.. Tangkap gambar resit dia pun bagus... Gie jejln tmp lain buat la cam nie.. Anyway good and informative

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq eija....actually semua post sekadar berkongsi ngan reader....biasanya range price kalau makan 5 org, tak lebih 200 ringgit, mmg murah setakat ini, dan sangat berbaloi

      Delete
  11. nak tanya sikit,
    antara kedai kat portuguese settlement dengan kedai yang kat muara sg duyong tu mane lagi best? means sedap n berbaloi..
    sebab ingat nak belanja family makan...
    waiting for your reply :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. both sedap, cumanya di portuguese settlement tuh lebih pada portuguese style dan muara sg duyong tu ala2 kemelayuan byk
      sorry for late reply!

      Delete
  12. Assalamualaikum. . Nak tanya..yg Portuguese settlement recommend gerai no. Berapa. Tq.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum.potuguese settelment tu katne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat melaka, ada signboard, saya biasa ke bandar hilir dulu baru lewat ke sana

      Delete
  14. portugesee settlement tu kt dlm kg portugis ..tpi tak tau la plak kt situ ada kedai halal kt dlm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup dlm kg portugis
      tepi laut
      ada kedai byk
      and majoriti halal

      Delete
  15. Kedai kat muara Sungai duyong tu gerai no brape ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. kedai yang first skali, belah kanan tepi sungai

      Delete
  16. Saye org melaka..
    kl nak try coconut shake sedap try pegi batu berendam sana.. sana lg sedap dr klebang.. kat sane pun ada jual young to fu sedap jgk.. try lahh sane..
    ikan bakar sedap kat parameswara.. setakat ni itu bagi saya paling sedap..
    asam pedas try dekat kedai yg ada kat pasar borong taman merdeka.. masuk jer parking tman merdeka.. nanti dekat t4 masuk parking tu dah ada kedai2.. kat sana lah sedap dan murah.. Kl pepagi pergi kat sebelah kiri pasar borong ada satay sedap.. besar2.. rm 1/pcs..
    cendol sedap kat atas jembatan melaka sentral.. nak senang parking kete kat tesco melaka sentral nanti naek tangga dr sana dah jumpa kedai cendol tu.. selamat mencube...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nicholas tan
      tq for sharing with me
      definitely i try bila ke melaka
      tq so much
      cant wait la nak try

      Delete
  17. Hi selamat bercuti! Boleh kunjungi A Famosa Resort di Melaka lain kali :) 5* Villa 827


    www.villafamosaresort.com

    ReplyDelete
  18. Da makan mari jamu mata dengan keindahan bandaraya melaka dari menara taming sari... http://suemilie.blogspot.com/2015/05/keindahan-melaka-dari-menara-taming-sari.html?m=1

    ReplyDelete

Post a Comment