sharing is caring

Ingatan utk diri sendiri juga ni....

Antara masa kerja mencari gaji dan masa demi anak2.

Kalau dulu, ayah je.. Tp skrg, kdg2 isteri pun blk lewat...
Anak2 redha di tempat org... Belajar, bermain... Riang... Kongsi makan dan kongsi penyakit... xpe, KLINIK ADA!!
Sepanjang di tempat kerja, anak2 di rumah pengasuh/taska rindu kat kita... Rindu ayah... Rindu mama..
Tp... Nak ckp rindu x reti... Nak tulis surat, xreti gak... 
Jadi, bila kita ambil anak jam 6:00 ptg, diulang, 6:00 ptg, saat anak nampak mama dan ayah dia, anak kita tekad... Dia nak mama tgk dia... Nak ayah dukung, peluk dia... Dia buat perangai... Nak makan sndri... Nak itu... Nak ini... Nak dukung... Tumpah air.. Kerna hanya bahasa PROTES dan BUAT PERANGAI shj yg anak2 tahu utk bgtau yg... "Mama saya rindu n sayang sgt kat mama..."
TAPI.....
Apa kita buat...
Bila anak2 bising... Kita marah...
Bila anak2 main... Kita herdik...
Dia nangis, kita jerit "DIAM!!!!"
Dia suruh ajar... Kita jawab "AYAH NAK TGK TV, FAHAM!!!!"
Dia tumpahkan makanan/air kita tengking seolah2 dia sudah cukup matang...
Sedih hati seorg anak yg rindu mama... Yg rindu abah... Yg rindu pelukan ibu... Rindu dukungan abi...
Apakah duit boleh ganti kasih sayang?
Apakah jus tok guru boleh ganti suapan kasih sayang?
Apakah mainan berlambak2 boleh ganti saat bergurau senda sesama keluarga?
Apakah masing2 makan kat luar boleh ganti nilai makan bersama...
Fikir sahabat...
Fikir teman2...
Fikir ayah ibu yg mulia..
Ingatan bersama.......huhuhuhu 

terus tingat kat ulat nangka aku 
alyssa, aira dan aryan


mula2 aku nak say tq sangat2 kat sahabat pibg sek agama anak aku, dia yang forward benda alah ni
to be frank, byk benda2 kat atas ni aku ada buat...huhuhuhu...sebagai manusia biasa, bila tiba angin puting beliung, bila tiba masa2 stress, tekanan dari pelbagai sudut, aku pun tak mampu jadi yang terbaik utk semua
ada masanya terlepas jua benda2 yang tak patut kat anak2
bila ada kawan2 yang dok ingatkan semua ni, rasa terpukul jua
rasa nak lempang diri sendiri pun ada gak
automatic terus ingat kat anak2
apa yang aku dah buat kat derang
insya Allah aku cuba baiki 
didik derang dengan sebaiknya
amanah Allah utk aku
sama2 kita perbaiki diri...insya Allah!



Comments

  1. ingatan utk kita..kena sabartu sgt penting dgn anak2.

    ReplyDelete
  2. itu semua perkara biasa. tapi tang nak tengok tv tu memang tak boleh tahan. penting sangat ke tv tu dari anak? memang biasa berlaku di rumah saya ni yg bab tv tu. tapi dah itu anak dia, saya tak boleh nak kata apa dah.

    ReplyDelete
  3. Aku pun terkesan baca entry ni sob sob...

    ReplyDelete
  4. bila terbaca..rasa sesal....tak nak buat dah..tp balik rumah dgn anak-anak..tahap kesabaran kadang-kadang terbabas juga...

    ReplyDelete

Post a Comment