Rukun Islam ke 5

menunaikan haji bagi yang berkemampuan
alhamdulillah, doa mak ayah dikabulkan
menjadi tetamu Allah
penerbangan ke 2 via senai airport, 9 sept 2013

beg dah siap sedia
lepas aje azan dilaungkan, kami terus menuju ke airport
tq jiran2 yang dtg memberikan semangat, doa dan ucapan selamat jalan utk mak ayah
ramai betul tetamu, in fact lepas mak ayah dpt tau tarikh berlepas, tetamu tak berhenti berkunjung ke rumah
sapa lagi kalau adik bungsu pompuan aku ngan aku yang anto derang
tu bakal pak aji ... kopiah tak tanggal2 kalau bleh nak pi airport pakai jubah budak nih
tq mak long, auntie yang join skali anto mak, juga linda kawan adik bungsu aku (dia yang snap pic ni)
mak mertua aku dtg gak menganto, tapi mak mertua tiba lepas kitorang snap pic nih
mak ayah kena lapor diri jam 12 tengahari


ok sticker bagai dh dpt

happy to see both of them happy

gambar last before derang masuk ke balai berlepas
nampak tu, tengah2 tu la mak mertua aku
mak dah masuk dulu, ayah beratur tunggu queue
selamat berlepas menunaikan rukun islam yang ke 5 mak dan ayah
semoga dikurniakan kesihatan, kekuatan, keberkatan, kemudahan sepanjang di sana
semoga mendapat haji yang mabrur

pasal umah dll jgn risau, along akan pastikan semuanya diuruskan dengan baik
adik2 semua akan along jaga dan along akan jenguk2 dan bantu apa yang patut
wahai adik2ku, sila jgn buli akak ko ni ye
aku anak sulong dlm keluarga, walau aku anak perempuan, walau aku ada 2 adik lelaki, tapi tanggungjawab aku tetap berat
byk amanah terpikul di bahu, harap2 aku mampu pikul sepanjang mak ayah menunaikan haji

sedey wey mak ayah nak pi haji
meleleh air mata tanpa henti tau
aku byk habiskan masa ngan mak ayah before derang pi haji
byk nasihat, amanat yang derang bagi

antaranya yang sangat terkesan dan paling buat aku hiba:
"mak ngan ayah mintak maaf kalau mak ayah ada salah silap semasa besarkan along, mak ayah tau, mak ayah byk salah, kalau ada apa2 yang kurang masa jaga dan besarkan along, mak ayah mintak maaf sangat2, jgn lupa mak ayah tak ada ni, jaga adik2 elok2"

kalau nak mention kat sini nasihat mak ayah utk aku, mmg la panjang kan 
hehehehehehhehe
biasalah anak solehah mmg cam ni

alhamdulillah, dpt panggilan telefon 10/09/2013 jam 2.30 pagi waktu msia, mak ayah dh selamat tiba di madinah
smalam ayah call jugak jam 3 petang, bgtau derang berdua sihat, cuaca kat sana panas, bilik mak ayah sebelah menyebelah aje....suara pun dengarnya happy aje
semoga segalanya dipermudahkan utk mak dan ayah
actually aku dah roamingkan handphone mak, bill telefon mak pun under pakwe punya bill, so tak de masalah utk berhubung
ayah lak, adik pompuan aku dah siap2 topupkan dan sentiasa monitor baki kredit handphone ayah, kalau kurang dia top upkan....adik pompuan aku dulu kije maxis call centre, so dia ada kaki utk check handphone ayah selalu....so masalah utk mereka berhubung mmg tak ada, cumanya aku tak call derang sebab tak mo ganggu derang menjalankan ibadah
aku tunggu derang call ajelah kan!
insyaAllah mak ayah kembali pada 30 oktober nanti, 51 hari di sana satu jangkamasa yang agak lama, rezeki derang dpt berlama2 kat sana, alhamdulillah!

tetiba rindu plak kat mak ayah!
i luv u both till jannah!

Comments

  1. Semoga mendapat haji yang mabrur...

    ReplyDelete
  2. Elly suruh mak/ayah beli tel card di sana lebih mudah dan murah juga. Duit sana dan sini pun tak banyak beza. Kalau kakak setiap kali pergi memang tukar sim card beli sana punya. Boleh top selalu macam tempat kita juga.

    Alhamdulillah Al-Haram tu turun lobby aje dah jumpa perkarangan Masjid Nabawi. Dekat sangat - mudah mak/ayah nak ke masjid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak tak yah beli simcard tu kak, kat msia lagi dah diberi, sampai sama activate aje.....cumanya saya bagi option kat derang aje, terpulang, janji communication ada kak
      ye ke kak dekat ngan masjid nabawi? alhamdulillah, mudah utk derang ke masjid kak

      Delete
  3. Kalau ada siaran tv pasal haji dari sana, my nephew tau nenek dia dulu pergi solat jauh kat situ. so la ni dok sibuk cakap, nak ikut nenek solat jauh. tinggi cita-cita dia kan.

    ReplyDelete
  4. sronoknye...moga mak ayah elly dapat haji makbrur...

    ReplyDelete
  5. alahai...sweet sgt along...hidup along! caiyok2 along! heheheeeh...in sha Allah beb, jgn risau key...mak n abah ko akan dipermudahkan disane dan sentiasa sihat2 mengerjakan ibadah haji...kite doa sentiasa key.....

    moga2 lepas ni ade rezeki kite kan beb utk jadi tetamu Allah plak....impian aku tuh...

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah..
    moga dapat yang mabrur..

    Along..
    kau kann..
    kau memang kememeh!!
    kahkahkahhhhh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq dr singa.....kahkahkah...wa mmg kememeh

      Delete
  7. Alhamdulillah...semoga dipermudahkan urusan haji di sana..

    kak, dah lama adik akak menyepi sejak dah belajar di terengganu...wife dia pun dah hampir nak bersalin kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq ema!
      ahah dia kat sana, katanya bz study....nak cuti pun susah, wife dia mmg tunggu nak meletop aje, plg kesian si pyan tak leh dpt cuti huhuhuhu pity adik ipar

      Delete
  8. sedihnye, sye pun dulu time parents gi Mekah, sedih btul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la ayuni....mmg sedih....raya haji makin hampir, makin sedih!

      Delete
  9. Alhamdulilah ..tumpang seronok tengok mak dan ayah elly dapat menunaikan rukun ke 5..insyaallah nekcik doakn mereka sihat dan dapat mnjalani amal ibadah di sana dan beroleh hajai yang mabrur..jgn lupa elly mohon mereka doakn jugak agar elly dan keluarga dimurahkan rezeki dan dapat menunaikan haji juga nanti..insyaallah

    ReplyDelete

Post a Comment