Kota Kinabalu Sabah - Part 8

holla holla
sambung cite sabah lagi
hahahahha
dah part 8 ni
byk part lagi ye wakakkakakakaka
sabarlah tunggu aku khatamkan trip ke sabah nih

lepas dah rendam kaki kat spa ikan semulajadi tuh
kaki pun dah bersih sebab ikan makan segala kulit2 mati
kaki dah bersih dan sungguh cantik 
mulus gitu wakkakakakka
wei lapar ar
driver bawak kami makan dulu
kat restaurant nih
disebabkan lapar ya amat
makanya aku sempat amik gambar buah ni aje 
wakkakakakakakkaka
gambar makanan lain aku tak larat ar nak snap
tapi makan dia ok gak
nasi dan 3 jenis lauk pauk
semua tak payah bayar sebab masuk dalam package
bayar yang kitorang order extra aje

dah kenyang
lintas jalan
pi sini




nak mandi manda kat sini tak payah bayar
mandi aje
nampak aje ada port kosong bedal aje
sila bawak baju mandi bagai kalau nak mandi
kami tak la mandi manda
malas ar
leceh plak nak mandi manda bagai
sebab anak2 aku ni
kalau dah start mandi dan main air
tak kemana la nanti
bertapa ajelah kat dalam air tu gamaknya

ni punca mata air panas 
berpagar
dari luar bleh bau sulfur

kalau nak mandi manda rendam kaki bagai
tunggu ada yang kosong
redah aje masuk ye
disebabkan kitorang tak nak mandi
makanya kitorang nak pi jalan2
kitorang decide nak pi canopy walkway
wkakakakakak walau aku tau diriku ini bakal tercungap kurang stamina
wakkakakakakakka
ada bayaran masuk ye
semua driver yang uruskan dan bayarkan hehehehehhe
best betul!
sapa2 nak pi air terjun
ada byk air terjun
tapi persoalannya
mampukah ko nak jalan turun naik bukit meredah hutan bersama nyamuk2 dan pacat2
hahahahhaha
aku kalau ada geng
sanggup!
jom mula mendaki
ada 2 jalan nak ke canopy walkway
jalan yang kami pilih ni
20m mendaki
selepas canopy walkway
25m menurun bukit

jom start mendaki
yang baju merah tu
driver kitorang
belakang dia alysa, diikuti aryan dan belakang skali aira
tak tau ada canopy walkway
ingat ada air panas je
tu yang masing2 bukak kasut dlm keta 
tukar selipar

nyesal lak bukak kasut
tapi semangat punya pasal
jom!
cam biasa la mama dan papa dia jauh kat belakang
driver ni best
dia yang layan bebudak ni 
tak sangka bebudak ni suka aktiviti gini
rileks aje berjalan turun naik bukit
nampak tu aryan punya semangat
tiga2 ulat nangka ni jerit2 kat dlm hutan tu
go go mama
go go papa
kasi semangat kat kami mendaki
perghhhhhh sabar ajelah
mama papa korang ni dah tua ok!
mestilah terhegeh2 sket
sampai 1st check point

jom start bercanopy walkway
ada 5 canopy walkway yang perlu diseberangi
dari satu pokok ke satu pokok




sambil jalan tengok2 la bawah
ada mcm2 pokok
ada air sungai mengalir
ada air terjun
best wooooo









take note on this
tapi driver kami dah bayar siap2 
hehehehhe
ok dah seberang 5 canopy walkway
jom turun bukit plak
best layan mcm2 flora


fuhhhhh
sampai gak akhirnya
best gila
anak2 suka
ok len kali mama masukkan aktiviti gini dlm cuti2 kita ye

dah puas jalan
kasi chance la depa main air sat
elok je 3 beradik tunggu air penuh

lambat gak air nak penuh
turun ajelah dulu
dasar ulat air

tak dan tunggu penuh ar
aku dah ajak balik2 wakkakakaka
bosan je muka tiga2

jom tgk pe ada sekitar kawasan
ni ada swimming pook
bleh mandi bagai
ada gak slide bagai tau
sebab tu aku tak nak bawak baju mandi
kang aku kena bertapa kat sini berjam2

muka budak2 bosan tak dpt mandi
dah  la tak dpt mandi
kena balik plak tu 
wakkakakakakakka


teruskan perjalanan
tetiba nampak ni
driver tanya nak brenti ke tak
ehhhhh of course la nak kan
haaaa yang ni tak de dlm itenary kami
tapi driver ni best
dia ok aje!

driver kata dia nak check dulu 
dah check baru turun katanya
lepas check katanya hari ni hari terakhir bunga ni kembang
iaitu hari ke 5
dah tak berapa merah
ada hitam sket
kalau nak tengok boleh aje
RM30 per head

eh dah sampai sini takkan nak fikir lagi kan
masuk ajelah!
so kami bayar RM30 x 4 orang = RM120.00
aryan FOC

katanya turun aje kat sini, jalan ikut trek, nanti jumpa org kat dalam
org tu akan guide kita utk tengok bunga
jom jalan lagi
kami jalan sendiri
driver kata dia tak masuk 

seberang jambatan pertama ye

ok jalan je ikut trek ni
sila jgn melilau tempat lain
best gak jalan
mcm2 pokok ada
jalan lagi
dan seberang jambatan ke 2
jauh gak ni wei
tak jumpa2 lagi org
lepas seberang jambatan
jalan lagi
sampai kat sini
pukul gong kuat2
nanti ada org dtg
bergema bunyi gong dalam hutan
ok masuk
ada lagi jambatan kena seberang

dan ini jambatan terakhir menuju ke tempat mana bunga rafflesia

rafflesia yang kembang pada hari ke 5
hari terakhir dlm puncak carta kembangnya bunga 
nampak tak 
dah tak brapa merah
dah nak hitam2 dah
bunga ni nak kembang amik masa 6 bulan
kembangnya 5 hari aje

tu anak bunga dia
kecik aje
bayangkan dari saiz cenonet tu
16 bulan kembang jadi mcm saiz di atas
for info
rafflesia yang aku tgk ni
adalah rafflesia yang agak besar
berdiameter 88 cm
biasanya diameter dlm 80 cm aje
so mmg rezeki kami
kata tuannya dah bertahun tak dpt saiz sebesar ini

ni akar bunga rafflesia
tergantung akar dia


nampak tak?
banyak anak2 dia
tapi tak semua anak2 rafflesia ni akan survive tau
dh puas tengok bunga
alhamdulillah  dpt tgk dengan mata sendiri
selalu tengok gambar aje
cuma aku tak dpt pegang dah cium la bunga tu
sebab bunga tu berpagar
nak pegang tak sampai
hehehehehehhehehehe

dah puas tengok bunga
jom kuar 
jauh wei nak jalan kuar
adalah dlm sengah jam
hahahahhaha
yang ni bleh pegang dah cium
nak peluk pun bleh
sebab dia replika binaan dari batu
jom jalan lenggang kangkung kuar 
seronok gak jalan ramai2
redup aje sebab banyak pokok
life cycle rafflesia
ok, tulis nama tanda kitorang dah sampai sini
puas hati rasanya
so kalau korang dtg KK
nak tengok bunga rafflesia
ada baiknya simpan no tepon tuh
call dulu
tanya ada tak bunga kembang
kalau derang tak de stok bunga kembang
derang akan suggest ko kat mana tempat yang ada bunga kembang

tapi baru2 ni member aku pi
dia pi time bunga tu tgh merah lagi
jeles ok
dah tu dia tak jalan pun bagai
dia naik 4 x 4
masuk hutan
turun aje dari 4 x 4 bleh tengok bunga
uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
tapi mahal sket la chargenya ekekekkekekekekekkeke
nampak tak konsep penjimatan aku disamping berexercise 
dan dapat sedut oksigen dengan banyaknya!



dah penat jalan
driver kata kita akan pulang ke KK semula
lalu lagi pekan kundasang








aku singgah kat area yang jual macam2 buah, makanan dll
tapi aku lupa plak aku snap gambar guna handphone mana
end up cari tak jumpa mana gambarnya
sebab aku ada nak share sesuatu yang aku beli kat situ
nanti2 lah, kalau aku jumpa aku share ngan korang
kat sabah ni kalau korang berkesempatan, jumpa aje pasar, pasar malam atau seumpamanya
singgah lah
mcm2 spesies makanan ada
seronok wei
tak caya buat la
sebab aku buat  kat mana2 aku pi 

perut lapo balik
naik keta tingkap bukak
bau semerbak chicken wing
menu terkenal kat kundasang nih
mana bleh tahan
kasi tapau la
makan dlm keta


phewwwwwww
mmg layan la makan panas2 dlm cuaca sejuk2

disebabkan dah gelap
tapi driver kata tetap nak bawak kami pi sini gak
katanya dah sampai kena pi gak
ok ok ko yang drive
kitorang ok aje

sebab nanti kitorang bleh tido time ko drive
wakakkakakakakkaka

di stesen utk mendaki ke gunung kinabalu
dah gelap ok
ada aku kesah?
tetap gak nak bergambar
ko jgn nak poyo sangat ye pakwe

eh mama ngan aryan pun nak pi mendaki la

wakakkakakakka
dah2
mendaki pakai selipar ye?

kita teruskan perjalanan ke kinabalu park complex
layankan apa yang boleh ditengok aje 
dah malam pun kan
ada la complex utk tambah pengetahuan am kita
best ok!
korang kena singgah sini kalau mai
untuk extra education


keletihan dan cuaca dh gelap
malas nak amik2 gambar dah
dah pun jam 8 malam
mana taknya!

anak2 aku semuanya masih aktif walau dah penat di ladang lembu, spa ikan, santak ke poring hot spring melayan walkway canopy, pastu meredah hutan tgk rafflesia, ke kinabalu park complex utk tempat terakhir hari ini
memasing belom tido lagi

masuk keta kami teruskan perjalanan menuju ke KK
malam ni check in kat KK aje
perjalanan sangat berkabus
tapi driver alhamdulillah nampak sangat hati2 dan expert
anak2?
semua pengsan dlm perjalanan ke KK
aku?
aku tak pengsan
sebab aku dok main game sambil makan chicken wing dan burger
pakwe?
lepas makan tetiba aku dengar muzik skala kecil2an
wkakakakakakkakakaka

2 jam kami sampai ke KK
mana kami check in?
tunggu next entry ye!


Comments

  1. Replies
    1. HAHAHHAH biasalah aku
      entry aku kan biasa panjang2 dan meriah dengan gambar
      tak pasan ke?

      Delete
  2. 30 hinggit!!
    masa aku pergi dulu.. dua tahun dulu.. saploh hinggit lagi!

    ayam panggang kat sabah memang kepak je kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup kepak aje aku jumpa
      part ayam yang len tak jumpa lak
      wei dulu tu zaman bila
      2 thn lepas kan
      mmg la murah lagi

      Delete
  3. banyak nya berjalan dengan mendaki. kurus kedengking aku tengok kau dengan anak-anak kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup
      sila pastikan stamina ko cukup
      atau semangat ko kuat kalau stamina tak cukup
      tapi sangat best
      tak caya boleh cuba

      Delete
  4. Memang kena tahap stamina yang tinggi laaaa

    ReplyDelete
  5. jeles tau sis dah pegi sabah..byk jugak tenpat menarik kat sana kan? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat byk
      ada lagi byk yang kami miss

      Delete

Post a Comment