RESUME

haaaa
cari aku ye
aku bz
bz sangat2
bz sampai ujung bulan julai 2015
tak tau celah mana nak prepare utk raya
kahkahkah

lama dah aku nak up entry ni, cuma masa betul2 tak mengizinkan
tetiba aku nampak opismate aku kasi share kat fb aku 
kahkahkah
seolah2 memahami masalah yang aku alami hampir setiap minggu bila dihujani email mintak kerja
jgn tanya pehal aku buat finance tapi layan resume
kahkahkah
kan aku gila kose!

ini yang opismate aku NINA sharekan
aku sangat2 setuju dengan Ir Meor Shamshir ni
sangat2 setuju
come on adik2
penat lecturer korang ajar masa study dulu
nak mintak kerja tu dik, betul2 la apply
gunakan format dan tatacara yang betul


ini antaranya yang Ir Meor Shamsir sharekan
jom tengok




dan dia kata, ini antara yang paling stylo la apply
yup
aku setuju ngan dia

to be frank 
aku pun saban minggu terima email sebegini
macam2 gaya email ada
yang langsung tak tulis apa pun ada
cuma ada nama penghantar aje kat aku
aduhaiiiii adik2 ku
lecturer tu ajar penat dik
korang plak lepasan ijazah rata2nya
penat je brapa semester korang kena amik paper english communication (ni refer time aku kat itm la)

aku nak share satu email dari adik ni yang nak buat industrial training
amboi dik, subject je ada ye
so ko harap akak ni paham la apa ko nak ye
email2 sebegini, biasanya kalau aku tak desperate nak candidate, aku akan mmg letak elok2 dlm file utk dibekukan
belom panggil interview dah macam ni, kang amik masuk ntah rupe apa agaknya
sesetengah org kata maybe aku ni pentingkan diri, tak nak bagi peluang utk mereka2 yang sebegini
bukan aku tak nak bagi peluang
tetapi
opis aku mmg TIDAK MEMERLUKAN candidate utk bekerja atau industrial training utk ketika ini
biasanya resume2 mereka ini aku resply, print dan simpan dlm fail
jika sesapa memerlukan candidate aku akan cari semula dlm fail

agaknya saban minggu disajikan dengan email sebegini
aku bosan gak
sebab rata2nya anak bangsa sendiri
yang gasak tak nak berubah
tak nak jadi rajin
tak nak berusaha memperbaiki diri walau lecturer jenuh nak ajar
makanya
makanya ya

pada satu hari
aku dpt email camni
ni je emailnya
email dan attachment of her resume

aku amati resumenya
aku baca resumenya
dan aku rasa terpanggil untuk menegur calon ni
dan ini reply email aku utk dia

sorry la dik
akak ni tak bleh la tengok korang anto email macam ni
kalau camni la gaya korang
ntah bila la korang nak dpt kerja

sorry lagi skali dik
itulah ayat paling sopan akak bleh anto untuk ko
kalau adik akak, darah daging akak
lagi berganda ayat sopan akak tau






Comments

  1. Jangankan resume kak oiii..
    Kalau ekau baca kat FB tuh, bebudak lepas U sekarang hantar surat/email biasa utk minta kebenaran praktikal pun entah apa2 ditulisnya...dah macam budak tak pernah belajar karangan kat sekolah.

    Bagus la ekau kak, siap bagi class percuma tentang perlunya cover letter...kipidapppp...


    Eh...ekau busy ngape kak?
    Ekau pregnant ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. woiiii
      asal aku bz je aku pregnant ye
      ada gak aku sekel budak sorang nih

      aku kan gila kose
      tu pasal aku bz
      bz la wei
      akaun, audit, tax, gst, segala mak nenek ni dateline dia ujung bulan july ni....ada 7 company aku nak layankan.....ada rasa nak tolong den tak?
      MC den tak nak
      den nak ubat kasi tenaga lebey je wkakakakakakka kasi mata den ni bukak luas sket nak menyiapkan segala report nih ar

      Delete
  2. Kakak dpt macam-macam versi elly tapi ada juga yg tulis cantik tapi kebolehan tak ada. Yg tulis tak ok tapi ada kebolehan last. Bagi aje isi borang yg company dah ready. Sedap sikit mata kakak memandang.. lepas tu attached dgn semua dia punya sijil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang2 macam2 versi kak, kdg2 yang tak elok tu la kerja ok, yang elok kerja hampeh lak, haishhhhh sebab elly tak de nak candidate lagi so far, kalau ada mmg panggil je interview tak kira la camner rupe pun

      Delete
  3. Akak yg memang HR ni Elly, memang tak lalu dah nak nengok. Yg mana akak nampak macam tak pakai otak tu, akak delete jer. Dia yg tak nak tolong diri sendiri. Put on some.effort la kan. Google pun boleh jumpa macam2 article dan panduan nak minta kerja, minta.praktikal, attend.intvw bagai. Blog akak pun panjang lebar akak share.
    Yes...zalim sikit. But I don't have tome for this people. 2 weeks ago akak halau sorang budak yg nak buat praktikal masa intvw. Akk intvw dulu student...so dlm intvw tu jer dia.nak buat akak n mgr lain mcm org bodoh...memang kena kick out la. Ko ingat aku akak ko..?!
    Ha....tetiap hari mcm ni, boleh kena darah tinggi akak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni dia org HR
      hahahhaha
      deal ngan human paling sukar kan kak
      bebudak skang mai interview len macam tau
      tak sama cam bebudak dulu2 kala
      kalau tak sabar
      haishhhh
      mmg tak dpt la candidate

      Delete
  4. Sabau ajelah Elly....mereka tak de experience tu, mentah lagi tp tulah merata contoh kat tenet kalau depa nak cari sebenarnya.... emmm.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak, kenalah usaha bagi yang terbaik
      nak tak nak la kan
      lagipun masa study mmg lecturer/cikgu dah ajar semua ni
      samada korang nak apply atau tak ajelah

      Delete
  5. Saya pernah hire a candidate yg resume memang teruk tapi masa interview dia bagus.
    Now he is one of the top performers :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada la few candidate mcm ni en syed
      tapi its a risk jugak utk kita ni kadang2
      kalau dpt yang en syed dpt ni oklah
      saya pernah gak accept org camni, few times, tapi mmg la lepas 3 bulan kena kick siap2
      cannot tahan la!

      Delete

Post a Comment