flora dan fauna

jom segarkan mata tgk kehijauan sket
aku tak tau apa nama pokok ni
tapi dia ada bau macam bau pudina
basuh daunnya, rendamkan ngan air masak
dan minum air
melegakan batuk dengan cepat
tanam dia senang aje
campak aje kat tanah
dia akan hidup
aku suka bunga kuning ni
segugus bunga dia kuar



nampak tak betapa meriahnya gugusan bunga kuning ni


tahun kurang menjadi utk bunga sakura ni tahun ni
baru aku tau
pokok ni ada bunga rupanya
bila dia berbunga, dia berbunga skali 
meriah
cantik kan!
pokok limau kasturi
selepas 7 tahun
tetiba dia berbunga ngan lebat
nampak warna putih tu
tu la bunga dia yang baru nak putik
dari putik dia akan berkembang camni
kelopak bunga ilang, dia jadi lagu ni
bijik hijau yang akan membesar dan jadi buah limau kasturi
dah besar limaunya
tunggu masa masak, kita bleh je petik ye
saiz pokok sebenar depan umah aku
skang ni ada la dekat 20 bijik buahnya
jgn tanya aku pe nama bunga ni
aku tak tau

yang ni pun aku tak tau
bunga ni kat umah nenek aku
haaa
yang ni tau tak putik apa
ni la putik buah jambu air
dari putik dia akan jadi bunga camni
dulu aku suka amik bunga ni buat main masak2 kat kampung
dan dari bentuk inilah akan terbit buah jambu hehehehehehehhehehe


Comments

  1. Banyak nya pokok bunga....yang bunga kat unah nenek tu cantik

    ReplyDelete
  2. Aku yg tak reti bab bunga ni mengangguk2 geleng2 je ler

    ReplyDelete
  3. wahhhhhhhhhhhhhhhhhhh sihat mate aku ari ni tgk kehijauan alam flora ....eh ni ko bukan tanam kat umah baru kan..... aku takat tanam pokok bunga pukul 10 jek laa wey hahhahahaah tangan aku panas...kang tanam pokok hebat2 mampusss tak pasal2 ekekeekekeke

    ReplyDelete
  4. Cantikkk, macam musim spring lah pulak...hehe

    ReplyDelete

Post a Comment