wedding zaman dulu2

masa aku kecik2 aku duk ngan atok nenek
time org kawin
byk benda dilakukan secara gotong royong
ini antaranya


(pic dari google, pinjam ye)
semua dilakukan secara gotong royong
rebus telor sama2
pastu dah sejuk, balut telo sama2 ngan tisu kaler2 
biasanya kaler merah dan putih mcm gambar kat atas tu
telo pun hasil sumbangan org2 kampung

pastu masa hari kerja kawin
setiap tetamu yang dtg, dpt sebijik telo ni
bila nak makan, bukak tisu ni, bentang, dan kulit telo yang dah kopek tu, letak kat tisu

kalau dilihat, jimat betul cara kerja kawin org dulu2
tak jumpa dah cara macam ni lagi kan
semua telo dh dibalut dan dibungkus dengan canggih
dan telo jugak telah digantikan dengan macam2 benda lain

indahnya kerja kawin zaman dulu
agak2 kalau buat macam ni dizaman ini
apakah yang akan diperkatakan?



Comments

  1. nak jumpa telur pun dah susah sekarang ini, goodie bag diisi dengan macam2 benda, junk food kadang....tapi saya lebih suka kalau dapat telur...aura dia betul2 lain...

    ReplyDelete
  2. Kalau buat gini zaman skrg, orang akan kata: "Wow! Vintage la, sungguh kreatif!"

    ReplyDelete
  3. Sekarang orang buat telor pindang kan..tahan lama

    ReplyDelete
  4. Akak nak buat balik mcm ni masa adam.kawen....kah..kah..kah...berzaman lagi. Tapi....kalau nk buat mcm ni...kena guna tenaga rewang dik. Baruuu meriah.

    ReplyDelete
  5. Waahhhh... ....ingat ...ingat....telur bungkus gini. Kesian ek dulu dulu....hihi pandai pulak tisu dibelit belit gitu

    ReplyDelete
  6. first time tgk telur bungkus cam gitu....biasa tgk yang dalam bekas plastik bersinar sinar tu je...dan yang dipelamin...guna kertas bunga...

    ReplyDelete

Post a Comment