Kembara Ranah Minang - Part 3 - Danau di Atas, Istano Rajo, Kawasan Seribu Rumah Gadang

perut dah kenyang
jom sambung perjalanan
mencari tempat nak tido ini malam
kami ke sini
ke kawasan danau di atas
difahamkan kawasan ni tak banyak sgt rumah penginapan
rumah penginapan milik kerajaan
tapi dalam proses baikpulih lagi
tapi masih boleh didiami
alangkah bestnya kalau jerebu dah pulih
langit biru
tasik biru
rumput menghijau
perghhhhhhhhhhhh
tapi cukup syukur dah dpt jejak ke tanah minang
walau keadaan jerebu
alhamdulillah



ada banyak bunga ni di antara rumput2 di kawasan ni
antara rumah2 penginapan
berbeza rekabentuk 
ini rumah yang ditawarkan kat kami
lokasi rumah ni dah best
betul2 tepi danau
angin dari danau mmg sepoi2 bahasa
tapi kan...
scary gak kalau malam2
aku biar je depa bincang
aku follow je
mana2 pun boleh tido, sebab aku pun tak la cerewet mana
takut2 aku, kalau derang semua berani, aku akan jadi berani
penyudahnya tak jadi
pa'unchu kata "tenang aja"
mmg pa'unchu ni tenang aje selalu aku tengoknya
jom teruskan perjalanan 
pemandangan sekitar danau di atas


seronok nampak mandi manda







jalan punya jalan
kami solat di sebuah masjid
cantik pemandangan blakang tandas dan tempat amik wuduknya
ada bukit2
ada sungai dengan batuan

tgh ada kuliah
kami masuk nak solat, kuliah terus stop
dan dijemput kami solat di ruang hadapan
eh
tak pelah
kami solat ajelah kat blakang ni
ramah jemaahnya
usai solat memasing sibuk tanya dr mana
bila sebut malaysia aje, eh byk lak soklannya
hehehehehe
ramah2 mereka ni semua
kami beredar lepas jawab beberapa soklan dan senyum2 kat mereka semua

kami menuju ke kabupaten solok selatan
nak ke nagari seribu rumah gadang
punyalah excited
asal nampak rumah/bangunan ngan atap gonjong abis camera/hp tu dipetik
tiba2 pa'unchu brenti
wah cantiknya




lepas amik gambar kat istano rajo ni
aku suh si jujie tukar tempat ngan aku dlm keta
tgk dia mabuk len macam, aku kata meh duk blakang pa'unchu, biar aku duk seat paling blakang
agaknya keta melambung2, bila duk blakang, kang lagi teruk mabuknya

akhirnya sampai tempat tujuan
kecamatan sungai pagu
kabupaten solok selatan

kawasan ni ala2 area kg baru kat KL tu
jalan sempit sket
puas la pa'unchu pusing2 nek keta
tensen lak aku dpt tgk je
sebab duk blakang skali payah nak snap gambar 
kahkahkah
tapi kan best gak tak bleh amik gambar 
aku dpt tengok dengan aman sentosa dan rakamkan dlm otak aku


pastu pa'unchu cari port nak parking
budak yang tukar tempat duduk ngan aku dlm keta tu, kuar2 keta je dia port kat sini
kahkahkah mabuk dibawah pohon pinang
jom mulakan penerokaan dengan berjalan kaki
bertabahlah tengok gambar2 aku 
seronok tangkap gambar kat sini sambil menghayati keindahan senibina rumah gadang
rumah yang ni serius cantik
tapi tak de lak penghuninya
kalau tak, mau gak minta izin nak tgk dlm rumah
rumah yang paling byk masa aku abiskan utk amik gambar




tempat simpan padi






dah jom gerak ke rumah lain

ini ibu upik
terserempak masa dia jalan amik gambar
kak izat yang borak2 ngan ibu upik
tanya2 soklan
dan ibu upik gak yang bgtau ada homestay kat sini
macam2 dia borak ngan kak izat kot

masa kak izat borak ngan ibu upik, aku gasak amik gambar benda alah ni
sapalah yang sempat merakamkan aksi aku ngan ina ni
eh ina, gaya kaki kita sama la
rumah gadang lagi








ni salah satu homestaynya
ada 3 bilik
sebilik 250,000
kalau amik 1 rumah 1 juta rupiah aja
aku suka ukirannya














nampak tak rekabentuk rumah tu senget
tingkap pun senget
konsep utk tahan gempa


jom la balik ina
umah ni kita tak leh tido malam ni
tuannya tak de
umah lagi satu tu over budget








ok
puas dah tengok rumah gadang
rasa overdose dah

jom cari tempat tido ini malam lepas gagal ngan budget utk tido kat rumah gadang punya homestay



Comments

  1. bila la orang tu nak update kan..?... hahahahahahaaaaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaaa kannnn bila la kan
      Kita ternanti2

      Delete
  2. bumbung die mcm2 ala2 minangkabau kan...cume lagi drastik ketajaman dan kelengkongan dieeeeee....unik2....

    ReplyDelete
  3. pehh..
    budak baju ijau tu ..
    gaya potograper..
    jalan tengah jalan sambil ngambik gambor!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. lom tengok ngan kaki silang dia amik gambar lagi
      kebabom wei

      Delete
  4. la. dia ngate kite rupanya dr singa nih!

    hahaha!!!!

    tu gambo menonggeng kalau tak silap keje kite tuh. hahahha!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. seperti yang kusangka mesti kerja ko kan GB

      Delete

Post a Comment