Kembara Ranah Minang - Part 10 - Kelok 9, Bonjol

kata google:

Kelok 9 atau Kelok Sembilan adalah ruas jalan berkelok yang terletak sekitar 30 km sebelah timur dari Kota Payakumbuh,Sumatera Barat menuju Provinsi Riau. Jalan ini membentang sepanjang 300 meter di Jorong Aie Putiah, Nagari Sarilamak,Kecamatan HarauKabupaten Lima Puluh KotaSumatera Barat dan merupakan bagian dari ruas jalan penghubung Lintas Tengah Sumatera dan Pantai Timur Sumatera. Jalan ini memiliki tikungan yang tajam dan lebar sekitar 5 meter, berbatasan dengan jurang, dan diapit oleh dua perbukitan di antara dua cagar alam: Cagar Alam Air Putih dan Cagar Alam Harau.[2]
Di sekitar Jalan Kelok 9 saat ini telah dibangun jembatan layang sepanjang 2,5 km. Jembatan ini membentang meliuk-liuk menyusuri dua dinding bukit terjal dengan tinggi tiang-tiang beton bervariasi mencapai 58 meter. Terhitung, jembatan ini enam kali menyeberangi bolak balik bukit. Jembatan ini diresmikan oleh Presiden Susilo Bambang Yudhoyono pada Oktober 2013[3]meskipun telah beberapa kali dibuka untuk menunjang arus mudik lebaran dan penyelenggaraan Tour de Singkarak dua tahun sebelumnya.[4][5]
nilah  kelok 9 yang kami tengah hayati
depan kami tak de pagar
kami diri tepi cerun yang tiada ciri2 keselamatan
kalau jatuh tak tau la apa rupa bila landingnya
tinggi
kalau korang gayat, diri jejauh sket


ni jalan lamanya

ngadap lagi kelok 9 sambil nak hadamkan pembinaanya
gambar dari google
dh semacam tempat pelancongan
ada gerai2 jualan makanan
boleh makan minum sambil menghayati pemandangan kelok 9
meriah dengan jualan


jujie gasak ngambil gambar tak renti
GB cam biasalah
semua angle dia akan amik gambar, dan aku perati GB ni cukup teliti ngan angle dia
Ina, melentik2 jari ar, terkemam2 mulut tu
kak izat like oiiii udah le oiiiiiii
nampak tak jualan disepanjang jalan
dimana ada tumpuan, disitulah punca rezeki
nampak tak terbaek service pa'unchu
halloooooo
amboi GB sengih kontrol
aku pun pa'unchu amik gambar
nampak tak blakang aku tu tak de penghadang
semua org la pa'unchu amikkan gambar

nampak tak?
ada 3 lorong
selorong dah dibuat niaga 
tinggal 2 lorong
lorong emergency tepi belah kiri dah dibuat tempat parking
aduyaiiiiiiii
kurang ciri2 keselamatan kat situ
jom sambung perjalanan
sempat lagi si ina ni
yang topi kuning tu jaga traffic
tq pa'unchu amik gambar aku
perjalanan diteruskan ke sini

 solat dulu,biasa ni, nak kena babap ni
kata kak izat
solat kat sini
usai solat
kami ke kawasan sebelah
ada muzium tuanku imam bonjol
sapa tuanku imam bonjol?

muzium imam bonjol
tapi kami tak masuk muzium tu la
nak masuk hanya Rp2,500
kami teruskan ke sini
equator
garis khatulistiwa 0 kat sini
to be frank aku tak sempat study pasal tempat ni
masa otw ke sini baru aku sempat study sket guna blekberi aku
tq utk servis data yang hebat

kejap aku kat utara 
kejap aku kat selatan


kata kak izat 
byk eksperimen bleh buat kat sini
macam coriolis effect dll, eh google la ye sendiri
dia panggil aku nak buat eksperiman, tapi lupa nama eksperimen kak izat ni
tapi sebab aku tinggi dari dia, makanya eksperimen dia gagal
kahkahkahkah

perbincangan apa nak buat dan camner nak posing kat sini

budak baju merah tu men snap2 kasut sendiri la plak

amboi GB, cantik silangnya
meh men tarik2
meh tarik GB
tarik kuat2, pastikan tak kuar taik ijo je

woi sakit la, kata GB
kahkahkah padan muka
alololo cian dia sakit tangan
jom gaya camni plak



meh main lintas lintas

apa lagi kita nak buat ni
penat dah
ina dah kuar gaya ni
dan dah duduk gaya camni
yang ni masih lagi nak tatap tepon
ada data ke tu?
kakakkakakakkaa
baju biru tu la pak awi
tq utk cerita2 yang dikongsikan
dan dihujung2 kami borong tshirt
ekekekekekekkeeke

tiba2 kat sini aku sakit perut
aku mohon nak pi tandas
kat sini aku trauma 
dah  la aku tak suka kumbang busuk
gila banyak kumbang busuk dlm tandas
dah macam masuk rancangan fear factor wei aku
terpaksa la membuang dlm tandas dipenuhi kumbang busuk tu
uwaaaaaaaaaaa
nantikan kisah sakit perut aku di next entry ye
adakah kerana angkara ini maka aku kena daulat?

Comments

  1. haaaa..!'n.., dolat lagi...!!!!!., kan dah mencari pinggiran kali.,, ahahaaa..!!!

    ReplyDelete
  2. ooooo ni rupernya kisah sebenar disebalik kisah tersebut...patut laaaa
    dolat lagi kang dah merasa naik ambulance pak un'chu hahahha

    ReplyDelete
  3. Macam tak biasa kat sana tu Elly....bukan penting sangat pun keselamatan haha..... Anakanda anakanda ngan kekanda tak ikut sekali ke?

    ReplyDelete
  4. ehem...
    membalas dendam nampak???!!

    aku pos kumbang busuk ekor karang!!!
    kehkehkehhhhhhhh..

    ko dah kenapa kina??!!
    hahaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  5. Lepas ni la kan kete paunchu jadik ambulance? Kahkahkah!!!

    ReplyDelete

Post a Comment