Kembara Ranah Minang - Part 11 - Homestay Bukit Tinggi, Lenggo Geni, Jagung Super Manis, Rumah Makan Saraso

haaa sambung cerita dari bonjol tu
kami dari bonjol menghala ke bukit tinggi
tiba2 perut aku sambung sakit
on and off
kejap nak buang air besar
kejap tak jadi
tiba satu klimaks
aku mmg nak tandas ya amat2
kesiannya pa'unchu
dah la jalan berliku2 turun nek bukit
yang lagi 4 org tu dari terlelap tido, jadi terjaga semua
kahkahkah
tandas mmg tak de la
masjid bleh pulak tak nampak
aduyaiiii tak tahan weiiiii
paksa pa'unchu benti 
tak kira
brenti dan mintak izin tumpang umah org 
aku dah tak kira 
paksa jugak pak'unchu brenti
dia layan je request aku
skali dia mai bilang
"bisa ibu elly, tapi bilangnya dibatang kali (sungai)"
whattt????????
mmg tak la
suh pa'unchu drive dan cari masjid
pa'unchu punya drive
kalah bawak org nak branak wei
akhirnya jumpa
alhamdulillah
EL
tak tau apa aku makan
sebab aku makan sama je ngan pe yang 4 org tu makan
tapi derang OK
aku lak yang KO

ok chop
aku nak reverse sket entry aku ni
aku lupa share kat mana kami makan sebelum kejadian aku kena cirit birit
lewat kelok 9
otw ke bonjol
kami singgah satu stop ni
 dalam kedai ni, semua yang dijual ada unsur jagung
 macam2 ada
ni mcm cekodok jagung
 yang ni manis sket
 ni jagung + kelapa + gula
 ni mcm cucur udang la stail dia, tapi guna jagung
 donut ni ada jagung dlm dia
donut ni siyes sedap
lembut gila
 ni kek jagung
pun sedap!
 sempat lagi si ina pose
dah2 jom sambung perjalanan
lepas dari kedai jagung ni
kami teruskan lagi perjalanan ke bonjol
jauh rupanya bonjol ni tau
pa'unchu cadangkan kami brenti lunch dulu
kami bab2 makan serahkan kat pa'unchu aja

lunch di rumah makan saraso
rumah makan org kebanyakan aku kira
dan kedai ni pun penuh dengan org kebanyakan


 yang ni cam biasa sedap
 ni daging ada cili api kebabom
tapi aku tak makan cili tu tau
 ikan masin ngan cili gak
pun tak makan cili tu
 nasi yang sampai standard cam ni
lauk2 lain sila add on
i tell u
sedap nasi ni
kuah kat nasi tu
gaul2 ngan nasi
masuk mulut je...wallah!
nampak tak kaler itam tu
tu terung yang digoreng
selain cirit birit
aku pun muntah gak
memuntahkan terung goreng tu semula selepas hampir 12 jam selepas makan

 bila dah makan
hati riang gembira nampak ye
 membahan ek?




itulah cerita apa yang aku makan sebelum ke bonjol 
dan tak taulah di mana punca aku sakit perut bagai nak rak
nak kata makan cili tak
adakah kerana terung goreng tu?

ok
sambung cite dari bonjol
dari lokasi masjid yang bagai nak rak pa'unchu bawak keta
ajak pa'unchu teruskan perjalanan
ke bukit tinggi
ke homestay yang kami nak tido malam ni
jauh perjalanan ni
perut still tak sedap nih

ok sampai dah lokasi
tepi jalan besar aje pun
 bukan yang  ni tapi
tapi depan yang ni
 dilorong ini
kena bukak gate tu dulu
 ini rumahnya
besar
lengkap utk sebuah rumah
beso rumahnya
ni ruang tamu

ruang makan
ada notis
gratis = percuma 
dapur
bilik air
tempat tujuan pertama aku masa sampai
seb bek tandas duduk phewwww

ruang makan skali ngan layan TV
ada 2 bilik ngan katil begini
so ada 4 katil single
dan 1 bilik katil queen
lepas rehat2
bersihkan diri
bersihkan perut aku yang tak brenti meragam
kami pi makan malam
eh aku ikut
tak de makna aku nak duk umah tu sensorang
tapi aku tak makan
tak brani
perut sakit lagi
kang dia buat hal
lagi payah

bukti aku tak makan
aku minum air suam je
dan ada pau sket derang punya makanan sebab nampak tempting
wakakkakaka dasar budak degil

senyum lebar GB
ada wifi le tu
ni ar yang aku pau
yang kaler kuning tu jagung
sedap wei
kalau tak kerana sakit perut, mau aku order sepinggan
usai makan
kami ke sini
gedung pertunjukan kesenian tradisional, lenggo geni
memasing nak tengok tarian piring
sorang Rp 70,000
show mula jam 8.30 malam
kena ada minimum 10 org baru bleh on shownya
pentasnya
tempat duduk penonton
masa kami mai tu ada sekumpulan pelancong org malaysia jugak
yang duduk area tengah tu
ramai gak group derang
kemain enjoy derang ni
sampai naik menari atas pentas
bagus, sporting sangat2
persembahan bermula dah masa kami masuk tu

haaa dibawaknya sirih tak silap aku suh makan
seb bek aku duk blakang
lepas acara ni baru aku duk depan kuikuikui

sambung lagi menari

men alat muzik plak


haaaa dipanggilnya penonton ke atas pentas
yang berbaju biru ni macam juru acara/juru cakap la
dia explain tarian apa dan detailnya
tarian lagi
bunyian dari alatan muzik lagi

tarian lain plak
tp penarinya org yang sama







silat plak
dah macam kuasa angin dah gambar aku



masa yang ditunggu2
tarian piring
tu piring kaca yang dah pecah dilambak atas pentas
tarian piring bermula

suka tgk dia ni
cantik!
iya mas
ayuh mas
dipijak
aku yang tengok rasa sakit
tadaaa
persembahan berakhir
masa derang gasak pijak2 dan menari2 kat piring kaca yang pecah tu
aku siap tergamam
tak amik gambar
tak amik video
kagum wei
cool je derang pijak kaca bagai
nak layan video ada
dihujung persembahan di ajak penonton menari sama
aku tak la naik pun
sebab pentas di telan diconquer oleh rombongan yang ramai tu
seronok derang atas pentas tu

persembahan berakhir, derang salam2 dan masuk terus belakang pentas
sapa minat benda2 ni wajib tonton bila sampai ke kota bukit tinggi 
abis show ni
pa'unchu ajak pi tengok kain dan telekung, songket dll
cari apa je GB ni
kak izat:  ko pehal elly, asyik nak snap gambar je
GB:  jgn nak tengok hp sangat, sini tak de wifi ye
 punya poyo interview 
satu apa pun tak beli rupanya
dah dah jom balik tido
wa nak cari jamban ni

pagi tu
masih lagi ke jamban
kak izat bagi ubat dah sejak smalam
ada la kurang
tapi masih menjamban lagi

pagi tu
breakfast dihantar ke rumah siap2
ni macam cekodok la kekdahnya
ada cili api
benda ni sedap
aku makan aje, tapi tak la telan cili api tu
kang tak makan, masuk angin lak perut kan
dan juga ada ni untuk sarapan
nasi impit tu buatan tradisional, ada rasa lain sket, tapi sedap dan lembut
ada cam mee hoon kaler kuning dengan taburan keropok
kuah lemak tu sedap dan pedas (mmg kena kat tekak aku, tapi tak kena kat perut yang masih sakit) dan dlm kuah lemak tu ada sayur pucuk paku
ni rupanya lontong kat sini
weiiiii sedap gila wei
cukup lemak + rasa + pedas
aku makan gak beberapa ketul seperti gambar kat bawah ni
sekadar mengalas perut
takut gak perut sambung meragam
tapi alhamdulillah sepanjang hari perut aku sgttttttttttttttttt behave
alhamdulillah
tiap kali solat doa tau, moga perut kembali seperti sediakala
perut dah kenyang memasing
melepak kat ruang tamu sementara tunggu nak check out sesiap
kemana kami lepas ni
kita jumpa next entry

syukur.....syukur.....syukur ya Allah
syukurrrr alhamdulillah!

Comments

  1. tengah sakit perut gila pun ko sempat melawak lagi masa tu!!!!
    kuat semangat kau!!
    kahkahkahhhhh


    pa'unchuuuuuu!!! cepatlaaaaa!! tatahan niiiii!!!!
    kahkahkahhhhhhh

    ReplyDelete
  2. Perghh...giler menyepit la..dok tahan sampai jumpa toilet ek...hehehe. Elly, samalah kita, nak jamban duduk jugak. Tengok lontong tu...mak aiiii..menggoda jiwa betul

    ReplyDelete
  3. kite yg mabok pinang pon terus elok weih... time tu... hadoiiilahhh..,

    kalo beranak cemana la gamak nyee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ciss... lom bis komen dah tertekan done..!!!..

      menggelupor pa'unchu weihh.., time tu lah nak macet.. nak buat jalan bagai..,

      masa tu nak kesian ke nak ketawa kan ke.. pon x tau dah..

      kite dah siap bergayut kat tepi pintu weihh..

      Delete
    2. ready nak bukak pintu eh!!??
      hahhahaaaaaaa

      Delete
  4. Kite yang dok depan ni merecik2 peluh tengok paunchu carikan jamban. Buat la muka cemas padahal dalam hati nak guling2 ketawa. Nak nak masa berenti kat nenek yang suruh membuang di tepi kaki tuh!

    ReplyDelete
  5. Kite yang dok depan ni merecik2 peluh tengok paunchu carikan jamban. Buat la muka cemas padahal dalam hati nak guling2 ketawa. Nak nak masa berenti kat nenek yang suruh membuang di tepi kaki tuh!

    ReplyDelete
  6. kehkehkehhhhh!!

    kena lah pinjam kain batik mak cik tu kalau terpaksa melepas kat tepi sungai!!

    ReplyDelete
  7. hoiii..

    tepi kaki!!????


    kahkahkahhhhhhhhh

    ReplyDelete
  8. betul kata jujie yang mabuk pinang ni terus hilang mabuk ingat kejadian ko kat belakang..

    dan aku syak mesti cerita ko dah masuk dalam cerita2 kelakar pa'unchu hahaha

    ReplyDelete

Post a Comment