Kembara Ranah Minang - Part 13 - Jam Gadang, Bika Talago, Pandai Sikek, Padang Panjang

kali ni hajat nak membeli dan membelah
semuanya bukan kaki nyopping
sekadar nak beli sket buah tangan utk di bawa pulang

pa'unchu drop kami di area jam gadang
kami kata dlm 2 jam kami abis nyopping
selesai aja belanja, kami call pa'unchu

kedai2 jualan
macam2 ada


jom naik
jubah ni aku beli byk jugak, utk mak, mak mertua dll
dlm RM60 kalau tak silap harganya
cumanya aku tak bleh pakai jubah ni
senteng ok....tensen aku!
dah la cantik sulaman dia
 kain2 camni aku tak beli
sebab ada byk gila kat umah

 keychain wajib beli sebab alyssa collector
FM wajib beli gak, sebab aku collector
 akhirnya semua terjebak beli jubah
muahhaahahahahaha
 aku tak la beli byk sgt
cukup la utk pakwe, anak2, mak, ayah dan mak mertua
eh dan juga bibik

tadi kata kat pa'unchu 2 jam aje pi belanja
skali tgk jam dah 2 jam sengah
kahkahkah

dah jom call pa'unchu
sementara tunggu pa'unchu sampai
budak berdua ni gasak melayan benda ni


seb bek derang beli tau!
yang aku, ina ngan jujie gasak beli nenas
hahahahahhaha
manis oooo nenas dia
jujie siap repeat beli lagi

masuk je dlm keta pa'unchu
diajaknya kami mencuba kuih neraka
wah!
dengar aje nama dah kecut
di sini ar tempat kuih neraka tu
bika talago
(makan bika di talago)
ini talagonya
kami terus kebelakang cari tandas
nampak kayu byk2 ni yang digunakan untuk menghasilkan kuih neraka

haaaaaaaaaaaaa lega
org pertama dah keluar tandas
dan ni org ke2
mati la aku pasni kena sumpah
aku org ketiga kahkahkah
ok jom tengok amende la kuih neraka ni ye



ni ar dia kuih neraka
nama dia bika sebenarnya
rasanya cam lempeng kita buat tu
cumanya tebal sket
sedap makan panas2
ni bika pisang
ni bika kelapa
meh tengok cara pembuatannya
mula2 cedok adunan bika tu
sendukkan dlm bekas yang dah siap dipanaskan ngan kayu api
camtu ar rupanya 
dialas ngan daun pisang

kasi tutup
letak bara api atasnya
kiranya bika ni dimasak api atas bawah la kan

bila bika dah siap masak keluarkan
bara2 api tu dimasuk ke dalam lubang
dibersihkan dan diulang prosesnya utk proses masak bika seterusnya


jom makan bika


happy tummy
jujie kata kalau nak mai sini tgk signboard
ni ar signboardnya
eh gunung merapi
kami bersama gunung merapi
harap tak berapi tgk
dari sini kami menuju ke pandai sikek
tempat ni terkenal ngan kain tenun dan sulaman

sampai je pandai sikek kami mencari surau utk solat
rupanya nak ke surau tu
ada benda yang lebih menarik selain dari kain tenun dan sulaman tu 
ada gunung singgalang
ada kebun sayur
matahari nak labuhkan tirai
remang2 senja
wahhhhhhhhhhhhhh cantik rupanya
eh
sukati je pi masuk kebun sayur org ye










dia masuk lagi ke dalam kebun org

pastu dipanggilnya aku amik gambar kat angle tu jugak
wow kobis
gila beso salad dia


gemoknya daun bawang dia

cantik moto ni

dah ina, jom
kita pi jalan2 tengok apa yang ada dijual











masing2 nyopping kat sini
mmg cantik sulaman dan kain tenun
cuma harganya pun cantik
aku beli kain pelikat ala2 tenun kat sini
dan juga beli sejadah cross stich gambar masjid
cantik!
dan terjebak beli telekung anak2 aku akibat hasutan derang ni
suh aku masuk kedai tengok2 aje
penyudahnya aku pun terjebak sama
apa pun tak rugi beli telekung anak aku tu
derang guna bila pi jenjalan, senang katanya!

dari sini kami ke padang panjang
nak cari makan
tapi makan makanan org kebanyakan
tak nak makan di kedai ala2 tourist hahahahhaha
byk lak cekadak
tapi pa'unchu yang bawak

tempat pacu kuda di padang panjang
lokasi filem tenggelamnya kapal van der wijck
dah malam la tapi
gelap gelita
jom cari makan malam kita
ramai org
suasana macam suasana pasar malam kat tempat kita







kami makan di sini
nasi ampera tanpa nama
 macam2 lauknya
pilih aja






 makanan pilihan kami
aduyaiiiiiiiiii mmg sedap la wei
lapa plak aku tgk gambar ni




sambil makan sambil dihiburkan
sedap suara derang



puas hati makan kat sini
sedap dan banyak pilihan
kak izat makan gulai tunjang kat sini
aku amik lauk ayam, ada gak yang amik lauk daging
kami share2 so semua dpt rasa


perut dah kenyang
dan inilah malam terakhir kami di ranah minang
tiba2 rasa kejap je masa berlalu
aku dah terbayang kerja2 yang menanti kat opis
kahkahkah

dlm keta 
dah pakat nak kemas beg bagai
hahahahha
jenuh la
kemana arah tuju kami utk tido?
kota bukit tinggi la

Comments

  1. HOIIIIIIIIIIIIII !!!
    kahkahkahhhhhh


    jubah tu kat pandai sikek tu..
    70 himggit !


    haku keluor jamban pun ekau ambik!!
    siap kau!!
    aku simpan dalam dado ni!!
    tunggu next taim!!
    kahkahkahhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mangsa ke 2 muncul dulu
      kahkahkah

      mati la aku next trip
      kena gandakan usaha membahan nampaknya

      Delete
  2. hooooiii senonoh sangat gambar aku tuh hahahaha

    sengaja ko kan..masih terasa kesedapan bika talogo tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wakakakakakkaa
      perasa dlm entry kena ada
      look cool kina!

      Delete
  3. wamboii julinglah mata tngok jubah kebaya dan telekung...ada rezeki nanti boleh jugak ulang ke sini lagi...

    ReplyDelete
  4. tu kerepek jering! rasa tak jeringnya? hahahaha!!!

    ReplyDelete
  5. bestnye..suka gmbar sunset tu...besar sayur dorg erk...kawasan sejuk ke?

    ReplyDelete

Post a Comment