Part 11: Taman Nasional Gunung Gede Pangrango

amaran: entry ni gambar banyak

kami tak dulik, kami nak jugak cari hutan pinus sampai jumpa
masalah supir kami ni, dia biasa pi tempat yang org selalu pi, tempat yang orang jarang pi, dia tak tau
tak tau jalan ok lagi, tempat pun tak tau
padahal kami google elok je ada
akhirnya kami bilang sama pak supir, ikut je arahan kami, terus ke belok ke kiri ke kanan ke
kami on waze
dan arahkan pak supir drive je elok2 mengikut arahan kami
kami jenis redah je jalan tu, masuk je, jgn takut
tapi pak supir kami ni sangatlahhhhhhhhhhhhh skema

akhirnya selepas kami beri kata semangat kat dia, kuar masuk simpang, kuar masuk ntah mana2, tanya orang sana sini, akhirnya kami nampak kawasan pokok pinus....masalahnya mcm mana kami nak berjalan masuk ke hutan pinus tu

ada kami dulikkan masalah tu?
mmg tak la, makanya kami akan cuba cari jalan, tapi perjalanan kami tergendala sebentar bila melihat pemandangan ini
phewwwwww

bukan je kebun bertingkat2, rumah pun bertingkat2 tau
makanya kami sepakat jalan2 mengelilingi kampung tu


ada kolam ikan

ada pokok tomato
ada reban kambing

pokok kubis


jumpa bebudak ni
tengah panas lit lit tu, aku nampak peti ais weiiiiii
kahkahkah rasa nak duduk kejap dalam peti ais tu
dan sempat skodeng lembu orang kahkahkah
padan muka jalan mati
sila patah balik
tanya-tanya orang
camner nak pi hutan pinus tu
derang kata ikut je celahan rumah-rumah ni
sedikit mendaki la 

baru tau nama kampung ni
kampung parabon pojok, desa ciloto, kecamatan cipanas, kabupaten cianjur
tu dia namanya!
ayuh teruskan berjalan

cepatlah kering kain tu 
dah  la bertingkat2, rapat2 umah derang
ada bunga yang cantik

meh posing sket

amik gambar bunga la tu

istighfar aku tengok tangga ni hahahahaha dah la panas betul cuaca
tapi terubat ngan view yang cantik
2 orang budak yang tak sabar2 nak sampai ke area hutan pinus
bau hutan makin kuat


akhirnya
seperti yang digoogle
inilah taman nasional gunung gede pangarango
ada banyak pintu masuk nak ke sini
lain pintu masuk lain sajiannya ye
dan lain yang korang akan jumpa
dan rupanya kawasan hutan pinus ni amatlah besar
dan pintu yang  kami masuk ni, antara salah satu pintunya
pintu masuk di lembah pasir sumbul
tanda aku dah sampai

tu saluran air
air gunung
sejukkkkkkkkkkkkkkkkk
bau hutan yang segar
suhu pun nyaman je






penghayatan yang baik nampaknya kahkahkah


tu takungan air gunung




penampakan couple tengah berdating






camping, outdoor activiti, mountain bike, training
dah puas kan
jom keluar
ikut jalan yang sepatutnya  keluar 
bukan ikut jalan tadi celah2 umah orang



ni la laluan keluar masuk yang betul sebenarnya


fuhhhhh suka view ni








ok dah sampai bawah
pak supir menanti dengan penuh tanda tanya, apa je la kami pi buat dalam hutan tu
share sket aksi selfie berempat





kahkahkah berjaya membuli budak ni banyak kali
gambar ni curi gambar GB sebab cantik plak ... datang pakwe aku, dia pi edit...jadilah gini kahkahkah

kemana lagi kami lepas ni????
kahkahkah yang penting waze wazeeeeeeeeeee





Comments

  1. Hoiiii lamanya perammmm! 😂😂😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapnya ngata aku, dia tu pun peram lama baru publish

      Delete
  2. bestnye, the real pine cones...jakun kjap bila taw kt indonesia ada pokok pine....

    ReplyDelete

Post a Comment